Gotiska Klubben

Pojken vid stenen av Markus Andersson

Pojken vid stenen av Markus Andersson får mig att minnas hur min salig far brukade ta med mig ut på promenader runt Mälaren: Lovön, Kärrsön, Ålstenen, Djurgården.

Pojken vid stenen  får mig att minnas hällristningarna i Tanum och Ale Stenar.

Tänker även på:  ”Molnet” av Prins Eugen.

Blå himmel, grönska, full sommar, naken överkropp. Ljuset väller in över gräset. Morgonljus.

Den ljusa axen, pojkens oerhört blonda hår. Lika blont var mitt eget hår som barn:

först på en ö i södra Italien förstod jag hur blont det var: de gamla kvinnorna kom fram och rörde vid mitt hår som det vore något magiskt. De log mot mig. De vackra italienska kvinnorna.

Vad tänker ni på?
Ni behöver inte förklara, de vore bara spännande att höra vad ni tänker på.

Pojken vid stenen

Written by gotiskaklubben

14 maj, 2010 den 17:24

Publicerat i Gotiska Klubben

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag tänker, ”detta är jag, eller en kompis till mig, som står och tittar
    på hans och mitt ursprung, det vi har gemensamt, det här känner jag igen, rent, enkelt, starkt – och tryggt. Det här vill jag ha kvar, det får inte lämna oss, då försvinner gravitationen och allt upphör”.
    Gustaf

    Gustaf

    13 maj, 2010 at 08:32

    • Jag tänker på att vi Svenskar har ett arv som krigare!
      Om vi vore mer som Vikingarna var, så skulle det inte se ut som det gör i Sverige idag!
      Vi skulle aldrig ha släppt in muslimerna som har skett nu, och som närmar sig en katastrof för landet!

      busstorget

      13 maj, 2010 at 08:53

      • Först främst har aldrig vikingarna funnits, de är ett 1800-tals påfund. De vi idag kallar vikingar och kom från den delen av Norden som vi idag kallar Sverige, vilka hade de mycket stor handelskontakt med? Jo araberna. Hur är det bevisat? Utgrävningarna på Gotland och kring Uppåkra. Vad hittade man? Pengar från de arabiska delen av världen. Varför? Jo för den delen av världen var mycket mer utvecklad än Europa.
        Därför är din ståndpunkt fel, de s k vikingarna hade släppt in muslimerna i Sverige, men på den tiden var Norden en outvecklad del av världen.

        Mats Å

        16 maj, 2010 at 09:40

  2. Pojken vid stenen, det är jag själv, min son, min far och min farfar när vi sprang runt som barn på de vildvuxna sommarängarna, lekte och liksom plötsligt stannade upp inför någonting märkligt, något vidunderligt som vi i nästa sekund glömde medan vi sprang vidare över ängarna bland blomster och gräset som gungade i kvällsbrisen.

    Markus Andersson

    14 maj, 2010 at 01:02

  3. Jag har varit både i Bohuslän och Skåne och sett den svenska mångfalden.

    A-mannen

    14 maj, 2010 at 16:17

  4. Får tårar i ögonen.

    rim

    15 maj, 2010 at 00:05

  5. Efter att varit ute med hunden så är det som stör mig mest med bilden att den ej stämmer i all sin prydnad

    A-mannen

    15 maj, 2010 at 08:05

  6. Tänker tillbaka på då jag var i motsvarande ålder och man ställde ifrån sig cykeln, olåst..
    Och den stod kvar – när man kom tillbaka!!!
    Det har gått utför med Sverige på flera områden men moral är ett av de väsentligaste..
    Åttonde budet alltså..

    halvinv

    16 maj, 2010 at 14:27


Kommentarer inaktiverade.