Gotiska Klubben

Josif Brodskij och domaren

Domaren: Vad sysslar du med?
Brodskij: Jag skriver poesi. Jag förmodar att…
Domaren: Inget ”jag förmodar” prat. Stå rakt upp! Luta dig inte mot väggen! Titta på domstolen. Har du stadigvarande arbete?
Brodskij: Jag trodde det räknades som stadigvarande arbete.
Domaren: Jag vill ha ett bestämt svar!
Brodskij: Jag skrev dikter. Jag trodde att de skulle bli tryckta. Jag förmodar att…
Domaren: Vi är inte intresserade av dina förmodanden. Svara på varför du inte arbetade.
Brodskij: Jag arbetade. Jag skrev dikter.

Så inleddes förhöret med den då 24-årige diktaren Josif Brodskij i Leningrad våren 1964. Dialogen kunde vara hämtad ur ett teaterstycke, sällan har motsättningen mellan samhället och den enskilde diktaren formulerats burdusare. Visst hade Brodskij haft andra arbeten, betänkligt många, tretton stycken de senaste åtta åren, ännu betänkligare var uppehållen mellan dem, han anklagades för parasitism.

Domaren: Och vad har du gjort för ditt land?
Brodskij: Jag skrev dikter. Det är mitt jobb. – – – Jag tror att det jag skrivit ska vara till gagn för folket inte bara nu utan även i framtiden.
Domaren: Vem sa att du var poet? Vem räknade in dig i poeternas led?
Brodskij: Ingen. Och vem räknade in mig i människornas led? ref
Domaren: Har du studerat det där?
Brodskij: Vad då?
Domaren: Att bli poet? Du gjorde inget försök att fortsätta att utbilda dig vid skolor där man lär sig…sånt där?
Brodskij: Jag trodde inte det var något man kunde lära sig i skolan.
Domaren: Hur så?
Brodskij: Jag tror att…att det kommer från Gud…

Brodskij dömdes till fem års förvisning i ett läger utanför Archangelsk.

Översättning: Werner Aspenström. FIBs Lyrikklubb/Tidens Förlag, 1987

Written by gotiskaklubben

13 februari, 2011 den 23:50

Publicerat i Gotiska Klubben

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. GK,
    Jag gissar att denna post är relaterad till vår tidigare debatt, så jag ska svara:

    1. Jag förstår inte hur du kunde tolka mitt inlägg som att jag ser ner på författare och poeter. För att förtydliga så var det inte min avsikt och är inte min åsikt. Faktum är att jag funderar på att skriva en bok själv.

    2. Jag har en bakgrund som ”finanskille” och har handlat med derivat. Visst finns det en del odrägliga snobbar i denna grupp, men min uppfattning är att det är betydligt vanligare att poeter och författare ogillar sådana som jag snarare än motsatsen. Men det är OK för mig, jag är själv kritisk mot många drag i det nuvarande finansiella systemet och kan förstå om folk blir upprörda på de som tjänar grova pengar pga. detta system.

    3. Vad gäller rättegången som du redogör för kan vi kanske enas om att en spekulant knappast hade mötts av mindre förakt eller erhålligt en mildare dom?

    Slutligen: Jag tror att jag har skrivit för mycket här senaste tiden och det är onödigt att pressa fram fortsatt deltagande om det blir dålig stämning, vilket det blev. Du har lyckats väldigt väl med denna blogg och klarar dig säkert utan mig ett tag.

    lycka till och på återseende.

    GK sa: Nja, kände bara för den. Men litet relaterad är den. Brodskij levde i ett totalitärt samhälle, det gör vi också som bor i Sverige. Brodsij var jude och hans folk tog hand om honom. Svenskarna skiter i sina poeter. Jag talar inte om mig själv eftersom jag är got. Men jag tror att svenskarna kommer att förlora på den affären. Poeter och konstnärer och tonsättare är de som söker, lever i och besvarar ett lands själ, en själ som sitter mkt djupare ned än vad folk i allmänhet förstår. Vänder man dom ryggen glömmer man bort vad det är man vill försvara. Man tappar bort sitt minne och vet snart inte vad man ska älska.

    Jag överreagerade. Misstolkade. Sorry. Jag har rätt så liten respekt för mäklare, bortsätt från att jag allt mer ogillar deras verksamheter, upplever jag dem som ytliga och ointressanta som människor. De jag har träffat. Du har ett skarpt och öppet intellekt som tillför denna site mkt, så du har ingen anledning att ta åt sig.

    Skillnaden mellan en spekulant och Brodsij, Solzenitchin, Dostojevski, Scharov är dessa gjorde uppror, det gjorde aldrig spekulanterna. Och ingen spekulant i världen skulle kunna tydliggöra förtrycket tydligare än Brodskij. Så jag tror nog att jag är oense där. Men föraktet kan nog vara detsamma, fast jag tror nog ändå att ett totalitärt samhälle dömer upprorsmän hårdare än någon som spekulerar.

    Du är välkommen när du vill, så länge bloggen finns kvar. Natti, natti, Alpmannen!

    Utlandssvensk

    14 februari, 2011 at 00:36


Kommentarer inaktiverade.