Gotiska Klubben

Günter Grass: Was gesagt werden muss / Vad som måste sägas

Günter Grass omtalade dikt  ”Was gesagt werden muss” nu översatt till svenska. Poesi är väl att ta i, men raderna har ett viktigt budskap. Vilken svensk diktare skulle ens våga skriva en dikt om Sveriges perversa vapenexport till Saudi? Min egen dikt kan sammanfattas så här: det folk, det land eller religion som detonerar en a-bomb skall möta helvetet på jorden…

Här några citat ur

             Vad som måste sägas

”Om detta faktum tigs det vitt och brett
Och själv har jag stämt in i tigarkören.
Det tynger ner mig som en skamlig lögn
och känns som tvång med hot om straff
för den som bryter ledet.
Man blir lätt dömd för antisemitism.”

– – –

”Nu ska, på rent affärsmässiga grunder
fast under täckmantel av skadestånd,
ännu en tysk ubåt till Israel.”

– – –

”Varför skriver jag först nu,
åldrad, med mitt sista bläck:
Kärnvapenmakten Israel utsätter
en bräcklig världsfred för stor fara?
Nu måste det helt enkelt sägas,
för i morgon kan det bli för sent.”

tolk: Lars W Freij Exp Exp

Written by gotiskaklubben

13 april, 2012 den 09:02

Publicerat i Gotiska Klubben

21 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bättre sent än aldrig kanske man skulle kunna säga och applådera den välformulerade dikten, men jag tror det är försent, åtminstone väl sent, och vad annat är att vänta än att de perversa äcklen till kulturjournalister diskuterar reaktionerna kring dikten istället för dess innehåll.

    Markus Andersson

    13 april, 2012 at 12:47

    • Av ren artighet och finkänslighet föredrar de perversa journalisterna och politikerna ett framtida atomvapenkrig¨med miljoner, kanske miljarder döda människor, framför att det sprids lite ”otäck antisemitism” i grannområdet.

      Markus Andersson

      13 april, 2012 at 13:22

    • …äcklen till kulturjournalister förstår inte diktens innehåll, vilket också förklarar vår samtid.

      Hincha

      13 april, 2012 at 21:05

  2. Var inte så kärnvapennojig. Det blir inga fler kärnvapenkrig. Hiroshima räcker. Kärnvapenkriget är inställt.

    mirotanien

    13 april, 2012 at 18:37

    • Apropå kärnvapen noja, Andriej Tarkowskis kommentar i frågan. Här med rysk dubbning.

      Markus Andersson

      14 april, 2012 at 23:24

      • Ja följ resten av delarna om ni nappar.

        Markus Andersson

        14 april, 2012 at 23:37

  3. Alla ni som ser Israel som det enda problemet i Mellanöstern: har ni nånsin gjort experimentet att se på araberna i området med kritiska ögon? Till exempel undrat över deras totala brist på egenskaper som att skapa ordning och en prydlig miljö omkring sig?

    Asgeir

    14 april, 2012 at 05:47

    • I Libanons fall beror det dock på Israel. Så fort levnadsstandarden blir för bra i Libanon så är det dags att bomba tillbaka dem till stenåldern.

      Israel är rädda för lite konkurrens kanske.

      Sen tror jag inte det är speciellt många som tycker att Israel är det enda problemet, bara det största problemet.

      Mensan

      14 april, 2012 at 08:30

      • Israel is the only country, who got the balls to stand up against the ”religion of peace” of our time! Without them being there, the holy place, Jeruzalem would have been turned to be another worship place for the Mecca people. The on march would not have stopped until Spain’s Cordova Church becoming the next holy place for the same people. People, please do not be naive! Your political correctness will be totally crushed- not by you but by others when people will be demanding to set up their own little elclaves with the minarets without getting into the tradition of eating pancakes and soups on thursdays for lunch.

        devsaha5

        15 april, 2012 at 15:57

    • En prydlig miljö kan vi skåda i t ex Irak (totalt 3 miljoner döda sen ”Världsamfundet med Kofi_the _Saint i spetsen har först infört sanktioner och sen bombat Irak till stenålder, lämnat utarmad uran mm mm och Libyen. Alkajda styr och kämpar sida vid sida med de som skapar kontrollerad kaos, alltså USA/NATO och lilla Svea, Afghanistan där opiumfälten bevakas av USAF + vår återstoden lilla armee mm mm. Dags att sluta upp med en rasistisk inställning mot araber och se verkligheten. Samma med Afrika. Lilla drottning i London äger nog halva kontinenten och AFRICOM är på frammarch; mineraler, olja, strategiska positioner och Kina ut ur Afrika, förstås. Det är VI i Väst som står idag för barbari och massmord. Tragiskt men sant.

      zew

      14 april, 2012 at 10:53

      • Vi svenskar, portugiser och andra kristnade européer har skövlat världen sedan 1200-talet, vi fortsätter att vandalisera resten av världen -det är sant. Hur gör vi nu? Jag är villig att ge araberna t ex. Småland, men där bor sparsamma svensk/danskar och även om vi sätter dom i någon förort till Göteborg kommer de säkert inte nöja sig -och det är kanske det som blir bra?!?

        En del, kanske nästan alla smålänningar söker sig tillbaka till småland, de kanske lär sig leva och interagera med araberna?

        Vickan

        17 april, 2012 at 02:30

        • Jag har inte skövlat. Och jag är got. Men Sverige är på deken, svårt att se några lösningar. Stockholm lär blomma ut till det mångkulturella helvetet som arkitekterna planerat. Tror dock att det blir svårt att erövra Småland på längre sikt. Själv skulle jag gärna se att 4 miljoner goter återvänder från USA.

          gotiskaklubben

          17 april, 2012 at 05:39

        • I hur många generationer ärver man skuld enligt dig? Är det för evigt som enligt torahn?

          Jag för min del godtar inte ökendemoners önskningar om någonting.
          Jag anser att var och en skäms för sitt.

          Jag kan däremot tänka mig att skänka dig till något land söderöver.

          christalbum

          17 april, 2012 at 21:33

    • Good point, Asgeir! Enemy’s enemy is a friend!? A short-sighted view but it works for many people.

      devsaha5

      15 april, 2012 at 16:01

    • Tack. Ska läsa den. Omars vurm för det obehagliga iranska styret är dock antingen fånigt eller fanatiskt.

      gotiskaklubben

      14 april, 2012 at 16:48

      • …och vad vet du om det ”obehagliga iranska styret”?

        Hincha

        14 april, 2012 at 17:31

        • Umgicks med iranier och kurder i Paris på 70-talet. Lärde mig en del om landet och dess historia.

          gotiskaklubben

          14 april, 2012 at 17:53

          • Jag också….men jag vill låta perserna själva ha sitt styre. Blandar mig inte i deras interna ”kulturer”. Däremot har jag åsikter om det svenska ‘obehagliga styret’, det som vi kanske hellre skulle bekymra oss om.

            PS. Jag satt på Don Quijote-krogen (Bergsgatan) i Malmö 1980 och pratade med kurden från Iran som sedan fick sk kommunförbud dvs en slags husarrest. Han skröt om hur många han hade lyckats få in i Sverige (drygt 2000 visade det sig). Jag hade tagit ett par glas och fann honom ganska sympatisk..Ändrade dock min uppfattning senare….

            Götaland åt goten och Iran åt….ja de får de själva komma överens om.

            Hincha

            14 april, 2012 at 18:26

            • Både Israel och Iran hotar världsfreden och borde båda sansa sig.

              Din frågeställning ”vad ska vi lägga oss i och inte” är svår, ska återkomma till den i ett senare inlägg. Sverige först!

              Mytoman eller inte: jag blev erbjuden att träffa pekoralpoeten och mystikern Ruhollah Khomeini i Neauphle-le-Château i Paris 78 men avböjde. Flera av mina kompisar kom från rika familjer i Iran och hade kontakterna. Det sades att Khomeinis utstrålning var så stark att det BOKSTAVLIGEN glödde runt omkring honom när han talade till sina anhängare utanför huset i Neauphle-le-Château.

              Varför jag inte vill träffa honom? Jag hade läst för mkt poesi och framförallt Swedenborg och blev rädd för honom. Och jag var ”rädd för Hitler i mig själv”. Slutade med politik när jag var 17 år.

              Jag såg Khomeinis ondska långt före mina persiska och kurdiska kompisar som alla dyrkade honom, oavsett om de var muslimer, anarkister eller ateister. Att iranier både kan se honom som både befriare och despot är naturligt.

              Jag var på väg till Persien sommaren 79 för att studera Hafez, världens störste kärlekspoet, men avråddes av mina persiska kompisar efter det att ”pekoralpoeten” tagit makten i Iran den våren.

              Jag tror mkt som få räknar med alla de olika möjligheter som kan ske i Iran i framtiden. Men det är för komplexa frågor för mig.

              gotiskaklubben

              15 april, 2012 at 06:08

              • Ja där ser man. Då är vi Iranexperter m.a.o 😉

                Gk sa: Jo, det verkar inte bättre 😉

                Hincha

                15 april, 2012 at 06:26


Kommentarer inaktiverade.