Gotiska Klubben

”pompøst” och ”Knights Templar” nyckelord i rättegången mot #Breivik

Som jag förstår försöker åklagaren få Breivik ur balans genom att gång på gång återkomma till att Brevik ofta utttryck sig pompöst, samt att försöka få Breivik att försäga sig om sanningen om existensen av Knights Templar. Det påminner mkt om en berömd rättegång med Borgat. Åklagarens syfte och metod verkar vara att försöka slå hål på Breiviks lögner/vanföreställningar/megalomana fantasier. Breivik själv är en så länge både lugn, ideologisk, hårresande brutal och mkt adekvat i sina svar. Breivik säger sig stödja 90% i sitt ”klipp och klistra” manifest. Man undrar vilka 10% han inte stödjer?

Summa: En av de mest spännande rättegångar jag varit med om. Följer den via nrk.no och twitter.

https://twitter.com/#!/gotiskaklubben/status/192900727276969986

Written by gotiskaklubben

19 april, 2012 den 10:48

Publicerat i Gotiska Klubben

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Märkligt nog verkar det ju vara Breivik själv som tjatar om att han skulle ha uttryckt sig ”pompöst” hela tiden.

    Jonas De Geer

    19 april, 2012 at 12:13

    • Ur Breiviks synvinkel finns väl anledning att försvara brister i hans historia med att vissa utspel varit pompösa. Från åklagarens sida handlar det väl om att försöka skära igenom det han anser vara lögner/fantasier/inbillningar hos Breivik.

      gotiskaklubben

      19 april, 2012 at 12:44

  2. En högst märklig rättegång. Jämför man med, säg, rättegången mot Baader-Meinhof 1977 så var den sluten, denna är öppen. Ingen journalist sa något om den medan denna rapporteras öppet.

    Breivik får tala till punkt. Och Lippestad försvarar sin klient ganska effektivt på presskonferensen. Högst märkligt. Var ska detta sluta? Vi är i Terra Incognita. Okänt land.

    mirotanien

    19 april, 2012 at 16:57

    • Jo, det är märkligt. Som om alla tidsåldrar samlas ihop här och nu. Breivik äger föreställningen och påminner mest om nån slags tragisk grekisk hybrisfigur från Sofokles dramer. Undrar om någon massmördare eller terrorist någonsin fått tala så här öppet. Jag är helt fascinerad och förundrad.

      – I ett best case scenario hade hela regeringen dött, sa Breivik.
      http://www.expressen.se/nyheter/breivik-jag-var-valdigt-nervos/

      gotiskaklubben

      19 april, 2012 at 17:24

    • Ursäkta min nedsatta uppfattningsförmåga. men vari ser ni det märkliga med att den åtalade får tala till punkt och att försvaret gör sitt jobb?
      Jag tycker än så länge att det norska rättsväsendet skött detta oklanderligt och demokratiskt såsom det anstår ett än så länge civiliserat land.

      bittergubbe

      19 april, 2012 at 23:43

      • Jag har inte kritiserat det norska rättsväsendet. Har inget att invända där. USA har nog en del att lära av Norge, precis som sägs i denna artikel: What America Can Learn From Norway’s Anders Breivik Trial

        Konstaterar bara att insynen, så långt jag kan se och förstå, är vidöppen i detta rättsfall. De som anser att det hela är en konspiration har mkt att bevisa. Och oavsett om det finns krafter bakom Breivik så är barnamördaren Breiviks egen roll så betydande att man häpnar och skräms. Jag känner inte till någon så här väl påläst, klartänkt och övertygad politisk brottsling i vår nordiska historia. Detta innebär i sin tur att de som hävdat att Breiviks brott är en följd av någon form av sinnesjukdom också får svårt att hävda sin åsikt.

        Det känns inom mig som jag hör Breiviks ofta korrekta argument mot islam och norsk media och politiker läsas samtidigt som jag ser honom gå runt på Utöja och knäppa ett efter ett av offern. Kan nog inte riktigt hantera denna dubbelhet. Det känns mkt overkligt.

        Jag säger egentligen bara att det hela är en märklig situation och att Breivik än så länge har ”ägt” rättegången. Ideologiskt har Breivik ett stort försprång framför åklagaren, eftersom dennes uppgift är att påvisa brott och inte diskutera politik.

        Jag tror Breivik stöter bort många genom sitt ”jag ångrar ingenting” och samtidigt drar till sig många genom sin starka övertygelse om islams och mångkulturalismens förbannelse. De politiska frågor som Breivik tagit upp i rätten borde ha diskuterats i media och riksdag för länge sedan.

        gotiskaklubben

        20 april, 2012 at 04:14

        • Ja, hans plan är ju kusligt genial.
          ”Hur skaffar jag mig en plattform att föra ut mitt budskap så att hela världen lyssnar och analyserar uppmärksamt”?
          Jo! jag slår tre flugor i en smäll.
          Avrättar regeringen, avrättar barn, och åtnjuter sedan mina demokratiska rättigheter i efterföljande domstol

          bittergubbe

          20 april, 2012 at 11:37

  3. http://twitpic.com/97taj0/full

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/18/breiviks-ideology-is-all-too-familiar?fb=native&CMP=FBCNETTXT9038

    gotiskaklubben

    20 april, 2012 at 05:18


Kommentarer inaktiverade.