Gotiska Klubben

Längtan till landet

Wintern rasat ut bland våra fjällar;
Drifvans blommor smälta ned och dö;
Himlen ler i vårens ljusa qvällar;
Solen kysser lif i skog och sjö.
Snart är sommarn här; i purpurvågor,
Guldbelagda, azurskiftande,
Ligga ängarne i dagens lågor,
Och i lunden dansa källorne.

Ja, jag kommer! helsen glada vindar
Ut till landet, ut till fåglarne,
Att jag älskar dem; till björk till lindar,
Sjö och berg, jag vill dem återse;
Se dem än, som i min barndoms stunder;
Följa bäckens dans till klarnad sjö,
Trastens sång i furuskogens lunder,
Vattenfågelns lek kring fjärd och ö.

Lyssna vill jag huru vinden susar
Uti halfutspruckna björkars lund,
Spegla mig i sjön der Anden krusar

Written by gotiskaklubben

30 april, 2012 den 06:42

Publicerat i Gotiska Klubben

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Valborg…! Som jag skrev på bloggen idag, denna högtid har eliten inte lyckats rasiststämpla. Trots att det är väldigt traditonellt och dannt med manskörer, flaggning (kungens födelsedag) och frånvaro av multikultur. Vintern ra!

    mirotanien

    30 april, 2012 at 18:27

    • Så är det nog. Man vågar inte gå på total konfrontation. 08.media.

      gotiskaklubben

      30 april, 2012 at 22:03


Kommentarer inaktiverade.