Gotiska Klubben

Jan Guillous feminina leende

Låt oss först och främst slå fast: Jan Guillou är en av Sveriges genom tiderna mest begåvade journalister. Modig, mullig, manlig, uppkäftig. Et cetera.

Samtidigt måste jag tyvärr och med hans egna ord konstatera: Nej, Jan Guillou är inget litterärt geni. Faktum är att Guillous språk ekar så tomt och enfaldigt att jag sällan står ut mer än ett par sidor. Hans böcker kommer att vara oläsabara långt innan han själv skrivit sina sista rader. Det som möjligtvis fascinerar med Jan Guillou är nog hans eviga schizofreni i förhållande till sin överklassbakgrund. Kolla nedan SVT/Guillou-produktion ”Min sanning” från igår och stäng av ljudet: visst har Jan Guillou en väldigt feminin mun? Eller godmodig kanske vi ska säga. En självgodmodig mun, nära nog outhärdig att lyssna på. Bara Björn Ranelid skulle klara av att rättvist gestalta Jan Guillou, den dag TV-serien om hans fantastiska liv kommer. Bara Ranelid.

Här är min favorit av Jan Guillou, tänk om han ändå blivit en genial rebell istället för en patetisk vinbög.

Written by gotiskaklubben

5 september, 2012 den 04:58

Publicerat i Gotiska Klubben

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fyra tweets om ”Min Sanning”:

    gotiskaklubben

    5 september, 2012 at 05:28

  2. Guillou: likstel prosa, sklerotisk min. Och har spelat under täcket med KGB. Vilken hjälte, hyllas ska han i alla media dygnet runt, amen.

    [Not till Goten: skleros betyder förhårdnad, stelnad vävnad.]

    svensson

    6 september, 2012 at 18:06

    • Kommentaren hamnade i spamfiltret, uppe nu. Vet ej orsak. Multipel skleros känner jag till.

      gotiskaklubben

      7 september, 2012 at 08:39


Kommentarer inaktiverade.