Gotiska Klubben

”Cigaretten efteråt” av Horace Engdahl

”En bra biografi skall ha en smak av polisanmälan”

Denna pärla är från sidan 31 i Horace Engdahls bok ”Cigaretten efteråt”.  Jag tänkte…

* * *

Jo, detta är en fin liten bok, gott om citat, full av aforismer, korta betraktelser, kloka funderingar, ibland små komprimerade essäer… en känsla av Schopenhauer, Baudelaire, Montagnie…en lagom melankolisk och ärlig samtidsbetraktelse som lär stå sig länge, tror jag.

Själv kallar Horace sina texter ”mikrobetraktelser”, trots att han i nästa sekund citerar någon, knappast Fröding i vart fall, som menar att ”uppfinnandet av nya ord är ett säkert symtom på idétorka”.

Uppgivenheten, intelligensen, pojkaktigheten och den svala livslågan hos Horace Engdahl gör mig gott att ta del av. Jag önskar det fanns fler uppgivna författare i Sverige. Fler levande.

Här, ett smakprov som får mig att osökt tänka på en låt av Dire Straits:

”Ärelystnaden – ja, du milde! De flesta manspersoner liknar i mentalt avseende en flyttkarl som bär på en skrymmande börda, som gör det omöjligt att se rakt fram och bara tillåter en och annan sidoblick, tyvärr otillräcklig för att bli varse de stora fallgropar som ett barn borde kunna upptäcka på tio meters avstånd. Om han för ett ögonblick kunde lägga bördan åt sidan, skulle han se hur hans bröder stapplar omkring, alla med en likadan bautasten i famnen, röda av ansträngning, halvblint kryssande mellan olyckor som varje gång kommer att gör dem lika förvånade. Det föremål som på detta sätt berövar mannen normal uppfattningsförmåga är hans egen betydelse.”

Och det här är riktigt bra:

”Man ska inte fjäska för sig själv, inte försöka verka mera intelligent än man är bara för att ens anteckningsbok är uppslagen. ”Don´t be amateurish, Horace” sa en orädd kvinnlig student till mig en gång när jag försökte briljera med ett skarpsinne jag inte hade. Det som imponerar på mig själv, imponerar inte på publiken. Inför läsaren måste man hålla på sin bristfällighet. De förstår och förlåter det man inte kan förlåta sig själv. Det är en av de viktigaste poängerna med att skriva.” 

( jag skulle vilja gå ett steg längre här: språket sköter sig själv så länge man inte lägger sig i det, det är nästan som en religiös sanning, ens högmod, ens osäkerhet eller självhävdelsebehov sätter alltid  – ALLTID! – krokben för det man ska uttrycka, det gäller att undvika sig själv till varje pris… tala ur sig själv, ja, men aldrig om sig själv…alltid rikta tanken bortom självet, precis som Rilke skriver om duvans hanne i den där dikten…var fan är den nu då?…jo här:

”Detta är magi: det enkla ordet
höjs förhäxat, är dock verkligt, känns
som när duvans hanne höjer ropet
efter honan bortom blickens gräns.”)
* * *

Hm…jo, jag tänkte ha dom där orden – ”En bra biografi skall ha en smak av polisanmälan” – som inledande ord på min självbiografi, den som handlar om diverse äventyr från Internets tidiga barndom på 90-talet…den som jag undrar om den någonsin…tyst nu…tyst nu, du betydelselöse…nej du bristfällige, så var det ju! 🙂

Ref: Engdahl har tuffat till sig Svd

Written by gotiskaklubben

24 oktober, 2012 den 14:50

Publicerat i Gotiska Klubben

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Klokt av Horace. Som ”man ska inte fjäska för sig själv”. Man kan inte imponera, iaf inte med vad man tror. Läsarna köper inte vad man säljer. Därför kan det vara nyttigt att 1) vara saklig 2) ha ett slags inbyggd självironi, knappt märkbar. Man s.a.s har potentialen att parodiera sig själv, se det hela utifrån.

    Kan inte säga att jag alltid följer detta, men ibland. Saklighet vinner, you can’t fool all of the people all of the time osv.

    svensson

    24 oktober, 2012 at 18:43

    • Kul att du svarar.

      Horcae försöker inte pracka på läsaren något, ingen ideologi eller nåt sånt skit. Hans egen kamp med sig själv känns trovärdig och spännande att följa.

      Finns flera tankar i denna bok som jag vill återkomma till. Hans ”Reaktionära Betraktelser 1 – XX” är ofta begåvade och tvingar en att tänka till, tex denna:

      XIII: ”Genom att ljuga erkänner människan att hon är ansvarig för sina handlingar”

      Man anar något religiöst oförlöst hos Horace. Det oförlösta är ofta mest förlösande att läsa.

      Bok att rekommendera.

      gotiskaklubben

      24 oktober, 2012 at 18:59

  2. Jag ska dö snart och är törstig. Ge mig gul snö från dödssjuka som försökt skriva sina namn.

    Vickan Eremita

    25 oktober, 2012 at 01:35

  3. I really love your writing form.

    e-cigarette health warnings

    31 oktober, 2012 at 17:25

    • det var vänligt sagt, tack 🙂

      gotiskaklubben

      31 oktober, 2012 at 18:00


Kommentarer inaktiverade.