Gotiska Klubben

Stalker

Kollade STALKERS på TV3 alldeles nyss. Hasse Aro. Handlade om en stalker som förföljt sin exfru under trettio år. En  obehaglig historia. Men jag blev nyfiken, vet inte varför, så jag gick in på Flashback och kollade om det stod något. Och visst gjorde det det. En jäkla massa. Det visade sig till och med att jag själv hade samtalat med honom på twitter för några veckor sedan. Vops!

Jodå, jag blev nyfiken på honom eftersom han, trots välmeriterad, framgångsrik och internationellt erkänd, just fått sparken från ett Universitet i Sverige. Det skrevs om honom i några tidningar härom månaden. Orsaken var upprepade verbala attacker mot kvinnor, in real life (irl) och på Twitter. En av kvinnorna var en namnkunnig författarinna. Ett hysteriskt och ignorant  fruntimmer för övrigt, åtminstone enligt min mening, en riktig nedrig katta som gömmer sig bakom diagnosen bipolär.

Nåväl. Vi samtalade han och jag… där ute i Cyberspace mitt i natten… jag hade vaknat vid tretiden, och han befann sig några timmar fram i tiden på en flygplats i Kina och väntade på ett flyg till USA, tror jag… han verkade ensam av språket att döma…jag lyckades få kontakt med honom genom några vänliga tweets, vilka han besvarade…men ju mer vi samtalade ju mer undrande blev jag på vem han egentligen var. (Eftersom jag är portad på Twitter kan jag inte se vad jag skrev). Det hela slutade dock med att jag gav honom rådet att läsa Per Ström och Peter Billing, de borde kunna hjälpa vilken man som helst som fått problem med kvinnor. Åtminstone litet.

Märkligt att se detta program i TV3. Det kändes uppenbart att kvinnan som han stalkat var ett offer. Svårt att inte känna med henne. Hon gav ett sympatiskt och äkta intryck. Svårt att hitta något fel på henne hur gärna man än ville. Men man vet ju aldrig, eller hur, man vet ju aldrig… och att det finns gott om knäppa kvinnor i dagens Sverige innebär ju inte att alla är knäppa, eller hur?

Både stalker och offer var förresten utbildade musiker, violinister tror jag. I TV-programmet kallade hon honom för en duktig amatörmusiker, men vad han kallade henne var inte lika uppmuntrande. Han hade mejlat henne och skrivit att hon var undermåligt lågutbildad och att hennes gudstro – hon hade en tro – enbart var barnslig, och han hade via hot om besök lyckats sätta stopp för hennes uppträdande på en kyrkokonsert.

Psykopat, asberger, en vanlig olycklig skitstövel – alla får spekulera åt vilket håll de vill, men jag tror att stalkers, vissa av dem, saknar något i sig själva, något som de har funnit hos andra. Ett hjärta fullt av känslor helt enkelt. Och i stället för att ge sitt liv för att söka rätt på detta hjärta  inom sig själv kräver de det detta av andra.

Kanske denna stalker saknar en kärna. Vad vet jag. Han har ännu inte berättat sin version. Han är välkommen att göra det här på Gotiska Klubben om han så  önskar. Lägger inte ut några namn på denna bloggpost och vill heller inte ha några namn i kommentarerna.

Written by gotiskaklubben

6 december, 2012 den 16:55

Publicerat i Gotiska Klubben

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Borde inte hennes man som hon skaffade efter denne stalker ha gjort något åt detta?
    Han kan ju inte vandra runt och låta käringen sin bli trakasserad år ut och år in.

    ...---...

    6 december, 2012 at 22:32

  2. Brukar heta att gränsen mellan geni och knäppis är hårfin. Stalkern har tydligen enligt flashback-tråden två artiklar bland de av ieee högst rankade artiklarna de senaste femtio åren. Med sådana meriter så är man helt klart ett matematiskt/naturvetenskapligt/elektronik-geni.

    Lite synd att han verkar vara så dysfunktionell i sociala sammanhang.

    Fredrik

    7 december, 2012 at 13:51


Kommentarer inaktiverade.