Gotiska Klubben

Laila Bagge reagerar sunt på manipulativt tiggeri

uteliggareArtisten Laila Bagge upptäcker från sin bil att en tiggare sitter med knäppta händer bakom skylten ”hemlös” för att i nästa sekund svara i mobilen. – Jaha, hur fattig var han då! tänker Laila ilsket.

Utan att diskutera tiggeriets olika aspekter, eller godhetens kulturella särdrag, kan man konstatera att Laila Bagges reaktion i grunden är sund: hon känner sig manipulerad. Vi nordbor är inte vana vid denna typ av kulturbeteende. Jaha. Sen då? Ja, sen blev det ett satans liv i media och stormvarning på twitter – sedan sedvanlig och framtvingad ursäkt .🙂

”Men i alla fall så var jag på väg till ett möte idag, jag hade precis stannat vid ett rödlyse och satt och tänkte på alla hemlösa som satt längs Kungsgatan och tiggde pengar. Bredvid bilen på gatan sitter då en man med en kaffekopp framför sig, med knäppta händer och ber om hjälp till alla som passerar. Mannen har även en lapp framför sig som det står hemlös på! Gissa om jag tappar hakan när den ” hemlösa” mannen tar fram en mobiltelefon som ringer och svarar i den!!! Vem fan har råd med en mobiltelefon om man är hemlös och sitter i och tigger på gatan??? Om man har råd att ha en mobiltelefon så känns det inte direkt trovärdigt att sitta med knäppta händer och be om pengar på sina bara knän med en skylt där det står hemlös! Och vem var den andra personen som han pratade med? Uppenbarligen så hade den personen också en telefon, det verkar vara ganska välbärgade ”hemlösa” som vi har här i Sverige…
Jag spände ögonen i mannen som var ”hemlös”och när hans blick mötte min så gömde han telefonen på en sekund.
Det är sådana här människor som förstör för dom som verkligen behöver hjälp och jag vet att vi har dom hemlösa som verkligen behöver det.”
Laila Bagge blogg

Uppdatering: Gotiska Klubben har naturligtvis inget emot SVENSKA tiggare med mobiler. Vi kritik åsyftar internationella tiggarligor.

Written by gotiskaklubben

16 januari, 2013 den 05:07

Publicerat i Gotiska Klubben

36 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] engagerade i sin syssla. Jag har vid ett par tillfällen varit med om en slags Laila Bagge-situation, d.v.s. att dragspelaren plötsligt avbryter sig mitt i ”Oh, sole mio” och plockar upp […]


Kommentarer inaktiverade.