Gotiska Klubben

Från bloggen Falpedal: ”Men det var min syster det hände”

falpedal”MEN DET VAR MIN SYSTER DET HÄNDE

Utkast 19.47

Vad ska jag skriva
för att du ska bli berörd
Och hur högt ska jag skrika
varje gång jag vill bli hörd

Snart är klockan åtta på kvällen. För vissa innebär det att favoritprogrammet på tv börjar, för vissa innebär det spinning på gymmet, för vissa innebär det nattning av barnet.

För min syster innebär det något helt annat. Klockan åtta är tiden då hon ska svälja två tabletter. En blå och en vit. Den ena är för att motverka att hon inte får hiv och den andra är för att motverka att hon inte får hepatit om det är så att gärningsmännen bar på det.

Det var min syster som blev våldtagen av fem män i Sundbyberg natten till söndag.

Jag vet inte hur jag ska reagera. Hon reagerar inte alls just nu. Jag reagerar alldeles för mycket. Alla ljud är för höga. Min kropp är för tung. Mitt huvud sprängs vilken sekund som helst. Jag orkar inte gråta längre. Varje gång jag andas ut så önskar jag att det är sista gången jag behöver göra det. För jag orkar helt enkelt inte. Jag har inte förrän nu förstått hur ont det kan göra att bara andas.

Sen slår klockan nio. Det betyder inte att det är en timma då hon inte behöver ta medicin. Det betyder bara att hon och vi anhöriga har lyckats hålla ut och kämpa oss igenom ännu en timma.

Jag trodde aldrig att tiden kunde vara så lång som den faktiskt är. Det är som när man var liten och det är julafton och man gick och väntade förväntansfullt på jultomten. Skillnaden är bara att det är en helt vanlig tisdag, det finns ingen förväntan och jultomten kommer inte. Istället kommer det bara en massa tårar.

Vår värld har stannat upp medan alla andras fortsätter. Jag hatar varenda människa jag möter. Jag hatar varenda människa som spekulerar och ställer frågor till våra nära istället för att fråga oss. Jag hatar varenda en som inte bryr sig. Jag hatar varenda en som skrattar.

Jag gick in på flashback och läste om det. Det är det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Vissa säger att hon skulle ha tänkt på att inte gå ut ensam klockan fyra på en söndagsnatt. Vissa säger att hon bara hittar på. Än en gång läggs ansvaret över i offrets händer medan vi glömmer bort förövarna. Det borde ju vara dom som ifrågasätts. Hur kan dessa män ha mer rätt än min syster att gå ut på nätterna? Var sitter logiken i människor som påstår något sånt? Hade det varit en man som misshandlats tvåhundra meter från sitt hem klockan fyra en söndagsnatt hade ingen ifrågasatt det och det gör mig ännu mer ledsen.

Jag känner bara sån stor frustration. Och sen att hon även anklagas för att ljuga. Jag läste så pass mycket att jag nästan själv blev övertygad om att hon bara hittade på alltihop. Men sen visade hon mig blåmärkena på sina innerlår och det var inget påhitt. Hennes sprickor i underlivet är inte heller något påhitt och likaså är inte det faktumet att natten till söndag så förändrades våra liv och framför allt Paulinas.

Och till alla er som undrar och har frågor. Prata med oss istället för om oss.

Vägen tillbaka kommer bli lång. Men jag lovar dig Paulina att jag ska bära dig hela vägen om det behövs.”

Falpedal: ”Men det var min syster det hände”

Written by gotiskaklubben

17 januari, 2013 den 11:44

Publicerat i Gotiska Klubben

20 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Reinfeldts Nysverige.

    Förortskärring

    17 januari, 2013 at 13:06

  2. Jeg har lest tråden på Flashback, og jeg har også fulgt med på søsterens blogg, for å se etter om de ”rasistiske” kommentarene forsvant, og det gjorde de. Selv ikke når søsteren hennes blir voldtatt, klarer hun å få seg til å si noe politisk ukorrekt som hudfargen til gjerningsmennene, men fortsetter som en lydig svenske å slette alt som kan minne om rasisme. Hun klarer heller ikke å nevne at det er multikult-gjengen på Flashback, som hevder at offeret finner på.

    Det er faen meg så sjukt og hjernevasketsvensk at jeg har problemer med å finne ord.

    mediakrig

    17 januari, 2013 at 23:46

  3. Min sympati för fem-i-tolvare är begränad.

    MartinA

    18 januari, 2013 at 08:40

    • Jag fick sådana vibbar från texten. Kanske jag har fel. Då ber jag om ursäkt.

      MartinA

      18 januari, 2013 at 08:43

      • Man lærer noe nytt hver dag og jeg visste ikke hvor pervers 5 i 12-rørelsen var.


        Efter första serien möten hände det som inte fick hända. En man med utländskt ursprung dödade två unga svenska kvinnor. En av dem, Sara, var med och bildade Fem i tolv-rörelsen. Utan Fem i tolv möten som samlade människor fyllda av sorg och förtvivlan, ångest och skräck, vet ingen i dag hur det hade slutat. Stig Wallin, Saras far, är idag en av de drivande krafterna bakom rörelsen. Fem i tolv mötena var helande och gav ny kraft. Glädjen och kraften som uppstår i mötet med människor från andra kulturer, ger en känsla som alla borde få uppleva.

        http://hem.passagen.se/mangfaldsforeningen/rasism/5i12.html

        mediakrig

        12 mars, 2013 at 20:22

  4. Jag tror de flesta av ”våra” politiker och journalister vill att vi ska råka riktigt illa ut. De njuter av att se oss våldtagna och lemlästade. De vill mörda våra barn, kanske tortera dem i vår åsyn.
    Denna bottenlösa ondska är vi inte förberädda för, nej vem är det?
    Det är ideologiproducenter, politiker och journalister som målmedvetet skapar bänken där vi fattiga stackare ska pinas och slaktas och ställas mot varandra. En del medborgare skylle på någon svensk dumsnällhet, men det är nonsens. Vi styrs av främmande makt och femtekolonare som älskar gladiatorspel där hjälplösa fångar slits i stycken av lejon.

    Markus Andersson

    18 januari, 2013 at 13:09

    • Väldtäksmän är för övrigt inte lejon, utan små kryp till odjur som borde bekämpas med gift.

      Markus Andersson

      18 januari, 2013 at 13:19

  5. Jag kan förstå brottsoffers och anhörigas upplevelse av ett övergrepp till när brott blir diskussionsunderlag, men brott måste gå att diskutera och det är svårt att göra utan att kommentera offer och omständigheter.

    (Flashback är kanske inte det bästa mänskligheten har att erbjuda. Jag är inte så insatt i kulturen där. Helt anonyma ”sociala media” tappar ju lite av sin anständiga mellanmänsklighet, lite av det där ”sociala”.)

    Problematiken med att anpassa eller inte anpassa sitt beteende till risker i samhället utom ens kontroll – och vad det säger eller inte säger om ens personliga ansvar – är väl en ständigt aktuell fråga. Det är kanske den kvintessentiella moralfrågan och just därför spretar diskussionen.

    Folk blandar ofta samman ansvar före med skuld efter, som om bristande riskanpassning gjorde en medskyldig till brottet mot ens egen person. Före och efter ett brott råder olika paradigm. Eller moraliska principer, om man så vill. Vid brottet sker ett paradigmskifte där allt eventuellt bristande ansvar före brottet blir ogiltigt, och brottsoffrets ickeskuld definieras som en självklar moralisk konstant, i klass med människovärdet.

    Med denna moralteoretiska konstruktionen i bagaget kan man se all diskussion om riskanpassning och ansvar för egen person som gällande _före_ brottet, gällande _andra_ människor än just det aktuella brottsoffret. Det säger alltså inget om skuldfrågan och borde inte behöva ses som skuldbeläggande.

    Men många klarar inte av den här distinktionen och ser bristande ansvar som förmildrande omständighet; offer som skuldbelägger sig själva, gärningsmän som rättfärdigar sitt brott och folk i periferin som skuldbelägger brottsoffer.

    Skuldbeläggande, post-faktum, är en sadistisk onödighet. Riskanpassning, före, är däremot en nödvändighet och en moralisk skyldighet. Det är pragmatiskt och sunt förnuft.

    Somliga vill se risktagande i kvälls- och nattmiljöer som kvinnokamp. Det är en intressant fråga.

    Om ni i familjen och läser här vill jag be om ursäkt för sten på börda. Jag kan inte ens i tanken närma mig den smärta, sorg och förlust av kontroll som ni känner. Jag önskar er inget ont och hoppas att ni får all den hjälp som förhoppningsvis finns att få, och att ni finner styrka hos varandra.

    Jens Lagerkvist

    19 januari, 2013 at 16:05

    • ”Problematiken med att anpassa eller inte anpassa sitt beteende till risker i samhället utom ens kontroll”

      Riskerna i detta fallet behöver inte vara bortom vår kontroll.

      Hej hej

      19 januari, 2013 at 17:28

    • Swedish people should not be required to change their way of life because of risks created by mass immigration of the scum of the earth. Besides, didn’t the government say the immigration does not increase crime or violence or any physical risks to the community? Of course they are liars, but, the fact that the tell the population these lies and people believe those lies creates risk, because naive Swedes who believe those lies think there is no threat.

      palebunnycrusader

      19 januari, 2013 at 20:27

  6. Stoppa islams framfart nu!

    Hannibal

    20 januari, 2013 at 06:33

    • Jag tror du har hamnat på fel sida…Det här handlar om en desperat syster vars yster har blivit våldtagen…

      kristina

      12 mars, 2013 at 17:14

      • …Det här handlar om en desperat syster vars yster har blivit våldtagen…

        Ikke lek dum.

        Du vet godt at det var brune menn, mest sannsynligvis muslimer, som begikk gruppevoldtekten.

        mediakrig

        12 mars, 2013 at 20:08

  7. Jag hoppas att Falpedal orkar fortsätta vara förbannad och ta hand om sin syster. Har länge ställt mig frågan om hur många av våra unga kvinnor som ska offras på 7-klöverns godhetsaltare? Denna massinvasion av människor som inte går att anpassa i vårt samhälle. Tänker på mig själv som haft en bekymmerslös och självklar uppväxt och kunde gå hem ensam från dansen utan att riskera något. Vi har kämpat länge för den friheten och nu raseras den. Fy skäms ansvariga politiker!!! Är rädd för att det inte kommer någon förändring förrän det drabbar deras egen familj.

    Pica pica

    25 januari, 2013 at 00:04

    • Vad är 7- klölverns godhetsaltare? Och vad har det med detta att göra?

      kristina

      12 mars, 2013 at 17:10

      • Er du så nedsnødd, at du ikke har lagt merke til at 7-kløveren ikke vil fortelle om hvem som begår gruppevoldtekter av frykt for at det skal nøre opp under rasismen?

        Hvis du vil, kan du nå få lov til å idiot-erklære deg selv, med å si at svensker også voldtar, så at dette ikke har noe med rase å gjøre.

        mediakrig

        12 mars, 2013 at 20:01

  8. Äskade er ! Gråter när jag läser om din syster ! Min dotter blev våldtagen men det lades ner för killen sa hon var med på det !!
    Kämpa ge er ej !!
    Skickar massa styrke kramar till er ❤

    Annette

    5 februari, 2013 at 10:15

  9. Jag har just sett dig på ”Efter tio”. Starkt av dig, hoppas du orkar fortsätta vara arg och kämpa! För mig tog det 35 år att kunna sätta ord på att jag varit med om ett våldtäktsförsök. Alltså ”bara” ett försök, men nog traumatiskt ändå. Vi var ett större sällskap ungdomar i en sommarstuga, de flesta obekanta för mig. Jag småhånglade lite med en kille, inte mer än så. På natten kom han krypande, otaliga gånger, jag slogs, bokstavligen, för min respekt och heder. På morgonen var det flera av de andra ungdomarna som berömde mig för att jag lyckats hålla killen ifrån mig. MEN VARFÖR KOM INGEN OCH HJÄLPTE MIG? För något år sedan slog det mig, helt plötsligt, att det faktiskt var ett, eller, rättare sagt, flera våldtäktsförsök jag råkat ut för. Hoppas det är lite lättare att få hjälp nu för tiden.
    Våga anmäl, skrik på hjälp om du själv råkar ut och våga hjälp andra som blir utsatta!

    Fia

    5 februari, 2013 at 10:59


Kommentarer inaktiverade.