Gotiska Klubben

Record Store Day – dagen vi hyllar Skivbörsen Cosmo´s Factory

Idag är…sorry, igår var det Record Store day – dagen då man hyllar skivbutiker i världen. Den butik Gotiska Klubben vill hylla och har besökt flest gånger heter Skivbörsen Cosmo´s Factory. Den ligger på Upplandsgatan 47 vid Odenplan i Stockholm och bedrivs av den supernajsa och mkt kunnige Stefan. Cosmos är en liten mörk och trång och trivsam butik som hade kunnat ligga i New York eller Paris eller London. Sist vi var där hade Stefan sparat Pink Floyds legendariska singel ”See Emily Play” åt oss. 900 spenn skulle han ha för den och det fick han också. Nu hänger den på väggen i en ram som jag också köpte på Cosmo´s.

Skivbutikerna är vår tids antikvariat, här samlas en genuin känsla och kunskap om det förflutna och det nuvarande, både bland personal och kunder. Vi ses på Cosmos!

Ref: Record Store Day 2013: what’s it like working in a record shop? Guardian
Music fans turn out for Record Store Day 2013 Telegraph
Comebacken för skivbutikerna Expressen

Written by gotiskaklubben

21 april, 2013 den 06:00

Publicerat i Gotiska Klubben

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Music fans turn out for Record Store Day…

    Independent record stores in Dublin enjoyed a vinyl revival yesterday when music fans came out in droves to support international Record Store Day. Customers queued outside Tower Records and Freebird Records in Wicklow Street from early yesterda……

    Celebric.com

    21 april, 2013 at 09:00

  2. Oj Cosmos Factory. Creedence clearwater revials skiva från 1970.En av mina första lp-skivor.Tydligen mer än jag som tycker att den skivan är en bra symbol på lp-skivan.

    sven

    21 april, 2013 at 17:20

  3. För 42,5 år sedan var jag på jakt efter den svenska gruppen Novembers skiva En ny tid är här.Jag hittade den inte istället blev det Beatles Let it be jag köpte.

    sven

    21 april, 2013 at 17:27


Kommentarer inaktiverade.