Gotiska Klubben

Ikväll Vagner

Ser fram emot de två programmen om den tyske tonsättaren Richard Wagner, denne man som jag känner lika väl som en kokainmissbrukare känner sitt kokain, denne man som jag känner lika väl som en sexmissbrukare känner den åtrådda häxan, denne man som jag känner lika väl som en krigare känner igen smaken av blod och död.

Oh, Wagner, Wagner, kusligast i världen.

Wagner, jag andades Wagner. Ända till hjärtat inte längre orkade. Och allt blev bara mörkt. Oh Wagner ditt satans jävla äckel, hur jag en gång älskade dig!

Så fort jag hör Tannhauser börjar kroppen skaka i vild extas. Intellektet, jag skiter väl i intellektet. Denna kärlek var kemisk, men ändå inte tillräckligt djup… och ändå tvingar den iväg min hybris… till höjder jag annars aldrig kunnat ana…åh!, åh!, åh!, åh!, åh!…

Ja ja ja ja ja. Sluta tjata nu. Och att det är den manodepressive artisten Stephen Fry som ska presentera Wagner gör detta extra spännande.

PS Läs gärna Lars Holger Holms utmärkta skildringar om Wagner i Drömmen om Ultima Thule

* * *
WAGNER, FRÄLSARE ELLER DJÄVUL – DEL 1 – 18 MAJ
Stephen Fry om sin kärlek till Wagner Stephen Fry besöker Bayreuth för att undersöka om kärleken till Richard Wagners musik går att förena med det öde som drabbade Stephen Frys egen familj under Förintelsen.

WAGNER, FRÄLSARE ELLER DJÄVUL? – DEL 2 – 18 MAJ

Written by gotiskaklubben

18 maj, 2013 den 08:55

Publicerat i Gotiska Klubben

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Härligt. Wagner är kontroversiell igen. Han var det först på 70-talet, sedan blev han gångbar igen på sent 80- och på 90-talet. Dalhalla i Dalarna satte ju upp ”Nibelungens ring”. Och nyss gav Operan ”Lohengrin”

    http://lennart-svensson.blogspot.se/2012/08/wagners-lohengrin-gar-pa-operan-i.html

    Kort sagt. På med fez och rökrock, klappa vinthunden, sätt på ”Trauermarsch aus Götterdämmerung” och njut.

    svensson

    18 maj, 2013 at 11:17

    • Ibland känns det som om bara fjorton svenskar känner till Wagner. Undrar vilka de övriga tolv är.

      gotiskaklubben

      18 maj, 2013 at 21:24

  2. Jag skulle lätt kunna överse att en person som skapat Walkürenritt, Lohengrin eller Tannhauser äter små barn, oavsett etnicitet, till frukost. Det finns ingen som ens har kommit i närheten av Wagners monumentala musik, inte ens den produktiva ynglingen från Salzburg som annars rankas högt.

    Det enda som västernpatrasket har att anföra mot Wagner är att han var antisemitisk i en tid då hela Europa var det, kanske med rätta(?), och att den österrikiske korpralen med entourage gillade honom.

    Opera bör förövrigt framföras på tyska eller italienska och inget annat.

    Fyrir övrift abser ég tatt kannski kominn tími til að byrja að læra islöndska?

    Argus

    19 maj, 2013 at 01:21


Kommentarer inaktiverade.