Gotiska Klubben

Jimmie Åkesson: Klarspråk om Husbykravallerna! Bra eller dåligt?

Skulle uppskatta om ni som läser och skriver på Gotiska Klubben vill hjälpa mig att analysera Jimmie Åkessons tal. Poängbedöm hans tal från 1-5 rörande a) innehåll b) retorik c) visuell inramning d) budskap, och bifoga gärna kommentarer om ni orkar och vill i värmen. Vid låga siffror, berätta gärna vad han skulle ha sagt eller hur han skulle lagt upp det. Redan att han med en video kommenterar Husbyupploppen är naturligtvis bra, enligt mig.

Written by gotiskaklubben

30 maj, 2013 den 18:11

Publicerat i Gotiska Klubben

22 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. kanonbra helt enkelt – på en skala 1 till 5 får Jimmie av mig > 5

    zeno

    30 maj, 2013 at 18:34

    • Hahaha! Den var stygg!🙂

      gotiskaklubben

      30 maj, 2013 at 18:43

  2. Jag vill minnas att Obama höll ett lysande tal för några år sedan om Mellanöstern.

    Lasse Wilhelmson

    30 maj, 2013 at 20:41

      • äsch, tramsig rubrik – ska vi vara konspiratoriska så blir detta bättre:

        När Markus Wiechels chef är i Israel så slår Expressen till via interna fiender.

        gotiskaklubben

        30 maj, 2013 at 22:22

        • Ok Goten, men jag anser att den migration och massinvandring som vi nu beskådar inom Västvärlden styrs av andra än våra lokala politruker som kanske inte riktigt förstår att de bara agerar inom ramen för en större agenda och att deras retorik därför har begränsat intresse.

          Lasse Wilhelmson

          31 maj, 2013 at 07:49

          • Du har rätt i en hel del, men du är för fixerad, enligt min uppfattning. Att t ex svenskar dräller runt i Thailand istället för att bry sig om sitt eget land är också en del av problemet, liksom en rad andra problem och omständigheter. De globala hoten och möjligheterna har delvis skapat sig själva genom utvecklingen.

            Nu blir det Sex Pistols Holidays In The Sun och sen ska jag jogga. Hörs senare.

            gotiskaklubben

            31 maj, 2013 at 08:01

            • Jo, men ”fixeringen” är en funktion av min uppfattning att alltför få förstått att sionismen har både en vänster och en högerflygel. Och varför skall jag kommentera eller skriva om sånt som jag håller med om och som andra gör lika bra eller bättre? Vi hörs, nu går jag till gymmet🙂

              Lasse Wilhelmson

              31 maj, 2013 at 09:04

              • Hej igen Got, idag nådde jag mitt mål i bänkpress och tog min egen kroppsvikt. Appropå det där med ”fixeringen”, du är inte den förste som påpekar detta, så har jag ju faktiskt skrivit en hel del annat också, vilket framgår i min bok. Men det är klart jag har ju tagit som min uppgift att dekonstruera judisk mentalitet/ideologi, sionismen och judisk makt. Och som fd judisk marxist så kan jag ju hämta det mesta ur mina egna erfarenheter som är rätt unika mot bakgrund av mina ståndpunkter idag. Men det är klart, kom gärna med förslag på någon annan som kan göra ”mitt” jobb”:) Kommunalpolitiskt arbete kan jag ännu mer om, efter att ha lett ett tvärpolitiskt parti i 23 år i fullmäktige.

                Gillar egentligen inte att behöva skriva detta, men nu är det gjort och postas…

                Lasse Wilhelmson

                31 maj, 2013 at 10:54

              • Det där med ”fixeringen” tog verkligen🙂 Jag är ”fixerad” vid att bygga hus, elda med ved, hålla höns, värna om min stora familj och Sverige, göra mig och de mina oberoende av alla ”system”, dra ner byxorna på alla hycklare med makt, samt därutöver träna och skriva det som ingen annan skriver. De två senare ”fixeringerna” gör jag därför att jag är nödd och tvungen, de andra därför att det ger mitt liv mening. Men mest är jag nog ”fixerad” av att leva så att jag orkar se mig själv i spegeln varje morgon. De va väl själva faen också …

                Lasse Wilhelmson

                4 juni, 2013 at 10:56

        • Tramsig och tramsig?! När Sverige skulle evakuera 7.000 ”svenska turister” från Libanon för några år sedan, gjorde åtminstone jag reflektionen att det nog var fråga om palestinska flyktingar med svenskt PUT, som var och besökte släktingar som satt kvar i flyktingläger. Har du själv, Goten, aldrig funderat på varför dessa människor inte finns i de byar deras förfäder bebott sedan tusen år. Och finner du ingen ironi i att Sverigedemokraternas partisekreterare åker på semester till Israel med kompisen Ekeroth?

          Observator

          31 maj, 2013 at 12:17

          • Jo, jag har funderat över det. Tycker det är dåligt att de ger den Israeliska-Paletinska frågan så mkt plats. Är ingen huvudfråga för svenska väljare.

            gotiskaklubben

            31 maj, 2013 at 16:14

            • Om den israelisk-palestinska frågan genererar massiv invandring till Sverige, så tycker åtminstone jag att den har relevans för svenska väljare. Tycker jag kan erinra mig att Göran Persson vid ett tillfälle i radio – efter, tror jag, ett besök i Israel – fick frågan vad han kunde tänka sig Sverige skulle göra för att ”desarmera” situationen i Mellanöstern. Han, har jag för mig, menade då att vi skulle ta hit fler palestinier, som bodde i flyktingläger bara något tiotal mil från de platser där deras förfäder bott i tusen år.

              Observator

              31 maj, 2013 at 17:10

              • I så fall har det naturligtvis relevans. Men personligen är jag inte så intresserad av deras rasism därnere. Jag har aldrig hört en jude/israel eller en palestinier eller arab bry sig det minsta om Sverige och svenskarna.

                gotiskaklubben

                31 maj, 2013 at 17:25

  3. Visuell inramning:
    Det är lite begravningsbyrå över det visuella.
    (Och det är inte begravningsdags för Sverige ännu.)
    Det skulle varit en ljusare bakgrund i st.f. de tråkiga böckerna.
    Han skulle haft en lite färggladare slips.
    Han skulle haft blåsippan på kavajkragen.
    Säg en tvåa eller trea på det visuella.
    Övriga kategorier får klara femmor.

    Edward Ulfertz

    30 maj, 2013 at 21:05

  4. Det multikulturella experimentet har misslyckats – det är riktigt.
    Men många invandrare har också misslyckats med sig själva, brottsligheten har ökat i landet de senaste tjugo åren- Allt är inte politikernas fel. Det är att ge politikernas ställning alltför stor betydelse. Det är människorna det är fel på. Fel folkmaterial.
    Mer om det lågfrekventa kriget i det terrorutsatta Husby här: http://www.svensktidskrift.se/?p=61928

    Luitpold Wolffskeel von Reichenberg

    31 maj, 2013 at 10:15

  5. 4, 3, 2, 4. Han måste ha mer glöd. Man måste uppleva att han verkligen känner det han säger. Han verkar äldre än han är. Han måste ge mer ungdomlig vitalitet. Det är bra att framstå som statsmannamässig, men han får inte bli som Reinfeldt – halvdöd och oinspirerad.

    Anna

    31 maj, 2013 at 12:31

  6. Han är tandlös. Korrekt. Inslipad i systemet. Värre blir det. Han vet egentligen inte vad han pratar om. Jo, han har visst tappat halva vänstertanden där uppe. Ser ut så.

    Helena Palena

    31 maj, 2013 at 15:52

  7. Hur vill Åkesson lösa de problem som övriga politiker har skapat? Jo han vill att alla invandrare som har kommit hit ska få stanna här för evigt oavsett när de har kommit, hur de har kommit, vilka de är och varför de har kommit hit. Alla som har blivit svenska medborgare ska få stanna i Sverige för evigt och de ska få försöka sig här. Det gäller även kriminella. Och det gäller även 600 000 muslimer. Alla ska få stanna i evighet om SD får bestämma.

    Ett konkret förslag som SD presenterade i samband med förortskravallerna är följande (ur sjunpunktsprogrammet som togs i samband med upploppen):

    ”Människor som invandrar till Sverige berättigas till välfärd och utbildning. Rättigheter måste kompletteras med krav. Vi vill göra samhällsorienteringen obligatorisk och ställa krav på resultat inom SFI. Följer man inte kraven ska bidragen också minska. Medborgarskapet kan bli en morot till anpassning. Vi vill pröva om fler rättigheter kan kopplas till medborgarskapet samtidigt som kraven för att få medborgarskap skärps.”

    Bara en idiot tror att fortsatt invandring löser några problem oavsett om vi sätter in mer polis och ställer ”krav” på invandrarna. Invandringen måste naturligtvis stoppas och ett återflyttningsprogram måste genomföras. SD har ingen politik för att rädda Sverige. Det är för fega för att ens våga föreslå några verkningsfulla åtgärder, istället accepterar de fortsatt invandring. Åkesson är en ordbajsare, en typisk politiker, dessutom en liberal sådan. Sedan Patrik Ehn uteslöts har Åkesson fortsatt att registrera partivänner med konservativa åsikter för att på sikt kunna slänga ut även dem. Som många märker har Åkesson stöd av pk-media och varje liberalisering belönas med relativt neutrala reportage och intervjuer. Bonnier gillar Åkesson. George Soros gör det säkert också. Kanske Barbara Lerner också gör det. SD medverkar ju till att skapa ett mångetniskt Sverige och får således stöd av de krafter som vill samma sak. Men Åkesson lurar bara de etniska blinda, oss andra lurar han inte.

    bojkottaaftonbladet

    2 juni, 2013 at 00:15

  8. Borde läggas ut på all nät.

    tommy almström

    2 juni, 2013 at 20:34

  9. Innehåll: 4

    Helt okej, men det kan alltid bli bättre. Det är bra att han påpekar att det är politiken han riktar sig emot och förklarar hur 7-klövern ständigt ska stämpla dem en massa.

    Retorik: 3

    Jag kan inte kräva så mycket av JÅ. Han är allmänt lugn. Men ibland tror jag inte det skulle skada honom om han var lite mer arg ibland. Lite mer PATOS, som Björn Söder hade i senaste Riksdagsdebatten om gratis sjukvård till illegala invandrare.

    Visuell inramning: 3

    Jag gillade videon i sig med musik i början och slutet, sen även att det var lite mörkt också, det passade både honom och stämningen han ville före fram. Däremot var bakgrunden lite märklig. Var han i någon bibliotek?

    Budskap: 4

    Det är väl lätt att sitta här och säga vad man själv skulle ha sagt, men det var riktigt bra. Videon kunde ha varit lite längre, och så skulle han kanske förklarat lite mer ingående hur han vill göra.

    MetalHeadViking

    5 juni, 2013 at 05:33

    • Här snackar vi GLÖD!

      MetalHeadViking

      5 juni, 2013 at 05:36


Kommentarer inaktiverade.