Gotiska Klubben

Chang Frick om romska uttryck

Chang Frick, före detta Avpixlatredaktör, har skrivit en ”mini-roman” om sin uppväxt i Sverige i samband med DN-drevet mot svensk polis. Artikeln har med all rätt rosats av många, oberoende av politiska åsikter, på Twitter.

Vi väljer att tjora detta stycke som handlar om romska uttryck:

”Begrepp jag lärde mig

Det finns mycket positiva saker att berätta om, men eftersom denna mini-roman har fokus på de mindre smickrande sidorna av den romska kulturen (svenska romer/resande ska dock betonas) kommer jag att beskriva några begrepp som är hyffsat centrala.

– Pramma –
Ordet pramma syftar på en sak man gör. I grunden handlar det om att komma överrens om att betala senare för en vara eller tjänst för att sedan såklart inte betala. Det är noga utstuderat, oftast görs det med en f-skattesedel. Att den som prammar drar på sig närmast sexsiffriga skulder bekommer denne inte, det finns inte på kartan att man ska ha ett ”vanligt” jobb och tvingas betala tillbaka. Det är en livsstil helt enkelt.

– Tjora / Kli –
Dessa ord på Romani Chib betyder stjäla eller att ta något. Det finns fler ord för begreppet, lite som eskimåernas alla ord för snö. Det är sällan en berättelse vid fikabordet saknar detta begrepp.

– Dabba –
Dabba är att slå någon. Inte fullt så vanligt, men det förekommer emellanåt. Speciellt när större släktträffar ska återberättas, det brukar sluta med ambulanser och förstörd inredning i den lokal man för tillfället har valt. Personligen lärde jag mig att vara ytterst försiktig med att vara med i större sammanhang om jag inte var säker på vilka familjer som skulle dyka upp. Jag kan intyga att det inte är en skröna om att ”resandes” är ”snabba på kniven”. Just ja, kniv heter för övrigt ”tjuring” på Romani.

chanh Frick– Randa –
Vad jag vet ska detta ord faktiskt ha använts av journalister i betydelsen att ”skriva” något, dvs man ”randar” en artikel. I resandesammanhang betyder det att man skriver under ett kvitto. Det kan vara en luftfaktura eller att man säljer skrot åt någon annan då man i princip agerar målvakt. Nästan varje större familj eller släkt har någon individ som är den som ”randar”. Det finns förstås många som sköter sin bokföring exemplariskt, men detta begrepp är ändå tillräckligt vanligt förekommande för att jag ska ta upp det.

Nu kanske ovan begrepp får dig att tänka lite extra illa om alla resandes, varför jag vill poängtera att majoriteten av alla hundratals ”horta romano” (äkta rom / resande) jag mött faktiskt lever ganska oskyldiga liv. Än fler individer har lämnat den här kulturen bakom sig och lever som vilken Svensson som helst, på både gott och ont. Dock finns det vissa familjer, eller rättare sagt släkter, som är något så kopiöst kriminella att verkligheten överträffar dikten varje dag i veckan. Året om. ”

Written by gotiskaklubben

26 september, 2013 den 08:55

Publicerat i Gotiska Klubben

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mycket läsvärt och fängslande skrivet av Chang Frick, som verkar vara en mycket trevlig och öppen person.

    Han nämner att hans mor är judinna, men är tyst om sin far och skriver bara om sina erfarenheter som ”zigenare”. Trots allt så är han ju i religiöst avseende jude, enligt svenska judiska församlingar. Onekligen en bra poäng …

    Varför är han så positiv till SD som mest öppet stödjer den rasistiska judiska staten i den svenska riksdagen?

    Han är ett intelligent exempel på hur medlemmar i den grupp som är ”on the top of the foodchain” utnyttjar den grupp som är i botten.

    Huruvida denna Hasbara är medveten eller instinktiv, torde sakna betydelse i sammanhanget.

    Lasse Wilhelmson

    26 september, 2013 at 10:29

    • Avsnittet med de präktiga flickorna som var så utstuderat elaka, och som i all sin beskäftighet fastslog att ingen mobbing fanns i deras skola.
      Det är fan litteratur det.🙂

      ”Värst i klassen var tjejerna. De missade aldrig ett tillfälle att tala om vad som var fel med mig. Det kunde vara frisyren, skorna, kläderna men även annat som var unikt med mig, inte minst mina föräldrar. Standardrepliken var att jag skulle flytta hem till Polen igen, trots att jag aldrig bott där.”

      och

      ”Så kom den där dagen då läraren fick i uppgift att vi skulle ägna en eftermiddag åt ett antirasistiskt projekt. Det är möjligt att det hette något om ”anti-mobbning”, men ämnet var tydligt. Till en början var jag min egen grupp, men det såg antagligen lite väl illa ut i lärarens ögon varpå han beordrade att jag skulle ingå i en befintlig grupp. Eleverna fick alltså välja själva vilka de skulle jobba med.”

      och

      ”De andra killarna i klassen var inte speciellt engagerade med undantag från någon, men tjejerna var inte sena med att visa hur duktiga de var. När grupparbetena redovisades talade de vitt och brett om hur stolta de var över att ingen mobbning eller rasism förekom i vår klass och de var ännu mer präktiga när de redovisade vad de skulle göra om de upptäckte att någon behandlade en annan illa.”

      Haha! Strindberg-känsla i den här texten.

      gotiskaklubben

      26 september, 2013 at 11:38

    • Varför kallar du Chang Hasbara?

      dinfarmor

      27 oktober, 2013 at 02:09

    • Judar och zigenare har alltså snitt ordet icke-x/främling från kineser. Just snyggt!🙂

      gotiskaklubben

      26 september, 2013 at 19:03


Kommentarer inaktiverade.