Gotiska Klubben

Sofia Helin spelar polisen Saga i Bron

sofia helinSöndagen den 22 september var jag så bakis att jag till och med satte på TVn på kvällen.  Det skulle komma en svensk deckare kl 21.00 som hette Bron och som gick för andra året. Jag var inte speciellt  entusiastisk.

Så började eländet. Tjejen som spelade huvudrollen som Malmöpolis hade knappt gått ur scenskolan verkade det som. Och manuset var ännu värre. Platta och amatörmässiga dialoger. Riktigt jävla dåligt! Det var länge sedan jag blev arg på något svenskt. Brukar för övrigt undvika svenska serier och filmer. Orkar inte med allt detta tillrättalagda bondfångeri.

Sedan blev jag plötsligt ännu argare, riktigt förbannad, och letade efter kontrollen för att få bort skiten. Men jag hittade den inte. Istället fastnade jag på Flashback i någon tråd, samtidigt som jag  då och då kastade ett öga på TVn.

Först tjugofem minuter in i programmet kom  det strålande ljuset inom mig och jag la undan datorn, släkte alla lampor och nästan skakade av upphetsning. Saga var ju helt makalös. Dialogerna genialiska. Och Sofia Helin som spelar henne ännu mer fantastisk.

Nej, jag tänker inte berätta något mer. Jag har sett tre avsnitt och har lusläst allt som går att läsa om Sofia Helin och Bron. Ni får se den själva om ni vill. Själv ska jag se varje avsnitt sju gånger i rad och gå med i hennes fanclub.

En sak till: även Martin, Sagas emotionella motsats, som spelas av den danske skådespelaren Kim Bodina, är en häftig bekantskap att möta. Deras två diagnoser kompletterar och fullbordar varandra.

Nä, nu ska jag iväg och försöka få tag på Bron – första året.

Written by gotiskaklubben

7 oktober, 2013 den 14:38

Publicerat i Gotiska Klubben

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Om man inte har sett första året blir man säkert väldigt konfunderad. Det tar nog en stund innan man förstår vad som ”är fel”. Sofia Helin gör en lysande tolkning.

    rksmrgs

    7 oktober, 2013 at 15:22

  2. Sofia Helin är ojämn. Hon verkar inte ha riktig kontroll över sitt minspel. Men man kan väl se henne som ett slags naturbegåvning: ”när hon är bra är hon bra”.

    ”Bron” sägs för övrigt vara en väldigt etniskt ren serie. Bara svenskar och danskar och föga mångkultur. Stämmer det?

    svensson

    7 oktober, 2013 at 16:27

    • Jag vet inte. Börjar se den från början nu

      gotiskaklubben

      7 oktober, 2013 at 16:29

    • Är det inte så att hennes lite stela ansiktsuttryck är precis mitt i prick för den gestaltning hon gör? Det tror jag iaf.

      Jo, det har väl fladdrat förbi någon enstaka multikulti-representant, men på det hela taget har det varit etniskt rent, som du säger. Det kan vi nog tacka danskarna för.

      rksmrgs

      7 oktober, 2013 at 16:54

      • Håller med om det. Det stela ansiktsuttrycket är del av det häftiga. Kollar man andra bilder av Helin förefaller hennes leende vara tämligen böjbart.🙂

        gotiskaklubben

        7 oktober, 2013 at 17:05

  3. Vardagsmänniskor och småhusägare kommer alltid fascineras av det som är lite annorlunda. Det lite annorlunda de kan känna igen sig i. Och med all förlåt, jag vill inget hellre än att bli en del av er.

    Vickan Eremita

    8 oktober, 2013 at 04:11

    • Jo, den ekvationen känner vi igen, att både förakta, vara avundsjuk och samtidigt vilja tillhöra mänskligheten. Har du något namn på åkomman?🙂

      gotiskaklubben

      8 oktober, 2013 at 06:59

      • Ja, det har jag. Han heter Jonas Hassen Khemiri och är skribent. Kanske heter åkomman också Rolf Alfredsson och är kommunanställd.

        Men för att prata om något helt annat och samma sak, varför har inte gotiska klubben gotifierat DNs fantastiska artikel om ”en yrkeskår i glashus”? En modig människa, en bästa Beatrice ask utan åthävor.

        http://www.dn.se/ledare/kolumner/en-yrkeskar-i-glashus/

        Kom igen nu för fan.

        Vickan Eremita

        9 oktober, 2013 at 01:16

        • 🙂 Kommenterade på twitter. Jag tror allt fler inom media börjar känna sig trängda. Man vill inte både bli avskedad från DN och förknippad med systematiska lögnare som t ex arabtjejerna runt #hijabuppropet.

          gotiskaklubben

          9 oktober, 2013 at 06:00

  4. […] finns en människa i hela universum som kan spela Saga Norén och det är Sofia Helin. Kanske gör Sofia Helin svensk films största rollprestationer någonsin, inklusive Bergmans alla […]


Kommentarer inaktiverade.