Gotiska Klubben

Napalmbilden från Trang Bang 1972 karikerar vår tids media?

Till Lasse W: Twitter bär märklig frukt. En fasansfull men ack så sann bild av vår tids media.
Men får man göra så här? Var länge sedan jag blivit så upprörd av en bild.

Uppdatering: Bilden är från ett napalmbombning i Trang Bang Vietnamn 1972. Kanske en av vår tids mest berömda bilder, en bild som bidrog till att USA fick en allt större opinion mot sig i Det Amerikannska kriget i Vietnam

Den ryska bildtexten i engelsk översättning: ”The first channel. Only the good news”🙂

Written by gotiskaklubben

14 november, 2013 den 12:47

Publicerat i Gotiska Klubben

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eldkrig i Sverige i nutid:

    ÅMÅL

    14 november, 2013 at 15:30

    • (Inte för att jämföra med vietnamesernas lidanden).

      ÅMÅL

      14 november, 2013 at 15:32

    • Häftig bild! Varifrån?

      gotiskaklubben

      14 november, 2013 at 15:54

      • i.imgur.com eller menade du motivet?
        Vet ej var men gissar på Husbykravallerna.
        Det som stör mig intensivt är att de fotograferande åskådarna beter som om de tar bild på
        något intressant på en semesterresa. Ingen upprördhet över förödelsen. 100% illojalt.

        ÅMÅL

        14 november, 2013 at 16:24

        • Alla gränser är upplösta: sociala, moraliska, territoriella. Det är så den bögiga mångkulturen vill ha det.

          Förortskärring

          14 november, 2013 at 16:37

        • Men gläd dig att det är du som har betalat deras telefoner, kläder, bostäder, bilarna som brinner, polisuttryckningen, brandkåren, det gröna staket i bilden, deras coola frisyrer, moskén de besöker, deras bostäder, mat osv. Visst känns det bra att vara så väldigt god, mot så många? Samtidigt, hela tiden.

          Intressant med det gröna staketet förresten. Min kommun har inte råd med järnstaket. De bygger enkla trästaket i stil med det nedre om de alls bygger något. Men i någon förort har man råd att sätta upp så fina staket? Hur gick resonemanget där på tekniska förvaltningen att motivera en sådan investering i någon förort där det väl alltid ”saknas resurser”? Varför är det ens ett staket där? Det är ju knappast ett brant stup på andra sidan. Ett enkelt trästaket som det nere vid bilarna hade väl räckt? Lyktstolpen är dessutom målad blå? Varför lägga pengar på att måla lyktstolpar? I min kommun är de flesta lyktstolparna från 1970-talet och det är då ingen jävel som har målat dem, har vi tur byter de lampor i dem. Ofta släcker de istället ner många av dem för att spara pengar.

          dubium

          15 november, 2013 at 00:59

  2. Jag är inte på Twitter, men denna bild, som jag inte vill spekulera kring, får mig att tänka på något annat. Vi som då protesterade mot USA:s krig i Vietnam var ju helt historielösa och fast i den bild av Andra världskriget som tecknats av segrarna. De allierades bomb- och eldmattor över de tyska städernas civilbefolkning har jag inget minne av att någon då drog upp.

    För egen del blev högtidlighållandet av dresdenmassakern en rent personlig och moralisk utmaning. 2010 blev jag tillfrågad om jag ville hålla huvudtalet den gången, på ett möte som skedde i ”hemlighet” i mina egna hemtrakter. Under stor vånda tackade jag ja, trots att jag visste att det obönhörligen skulle komma att användas emot mig framöver på grund av den anknytning till nationalister/nazister som skulle komma, trots att högtidlighållandet inte var anordnat av någon organisation.

    Det är väl en av de gånger jag av etiska och personliga skäl tagit en ”strid” som jag på förhand visste att jag skulle förlora – åtminstone på kort sikt. Det har ju som bekant blivit mer sedan dess🙂

    http://lassewilhelmson.wordpress.com/2010/02/16/dresdenmassakern-den-13-och-14-februari-1945/

    Lasse Wilhelmson

    14 november, 2013 at 16:21

  3. De fyra första bokstäverna i kanalnamnet är PERV. Kanske lite ordlek i det?

    JohanIII

    15 november, 2013 at 00:45


Kommentarer inaktiverade.