Gotiska Klubben

Jaha, vad har Jimmie Åkesson nu lovat Gustav Kasselstrand?

Sverigedemokraternas landsdagar i VŠsterŒs november 2013SD LANDSDAGAR Missade tyvärr Gustav Kasselstrands tal på SDs landsdagar.  Förlitar mig på dessa referat:

”Till och med Sverigedemokratisk ungdoms ordförande Gustav Kasselstrand såg ut som en väluppfostrad skolpojke i talarstolen och av den pågående schismen mellan ungdomsförbund och moderparti syntes inte mycket. Jimmie Åkesson kunde med gott samvete klappa om Gustav Kasselstrand efter dennes anförande.” Ulf Bjereld 

”Kasselstrand är nöjd med den kompromiss om stadgarna som nåddes i fredags, även om det innebär att Kasselstrand förlorar sin plats i partistyrelsen” Max Byström

Jaha. Åkesson och Kasselstrand har alltså träffat en uppgörelse om att lägga ned stridsyxorna och sopa all debatt under mattan. En klassisk svensk metod som får mig att gäspa snarare än att sucka.  Frågorna om nationalism, EU-utträde, samt vilka partier man ska samarbeta med i Europa kommer dock inte att gå att gömma tillslut. Inte heller frågan om Israel och Palestina.

Svårt att veta om man ska kalla SD för Nationalpopulister eller Socialpopulister.  Om jag har något råd till SD så är det att börja käka Sojabiffar så att man inte i onödan stöter bort potentialen av väljare i segmentet kvinnliga veganer inom vård och omsorg.

Så frågan som SD-ledningen nu har att ta ställning till är: Om man nu inte vågar slänga ur Kasselstrand innan valet 2014, på vilken position gör han minst skada? Varför inte dubba Gustav Kasselstrand till EU-politiker så slipper SD åtminstone hans nationalism på hemmaplan. Dessutom lurar få man många ovilliga EU-motståndare att rösta i EU-valet. Så göras två flugor på smällen.

Slutsats: Jag tycker Gustav Kasselstrand ska lämna Nya SD och starta ett kulturnationellt ungdomsparti.

PS Läs Gunnars analys av det mediala fulspelet mot SD.

Written by gotiskaklubben

25 november, 2013 den 09:23

Publicerat i Gotiska Klubben

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ”Om jag har något råd till SD så är det att börja käka Sojabiffar så att man inte i onödan stöter bort potentialen av väljare i segmentet kvinnliga veganer inom vård och omsorg.”

    Ha ha. Ja, det verkar precis vara SD:s strategi – om man inte tar ställning så stöter man sig inte med nån.

    kaisa

    25 november, 2013 at 14:59

    • Vad är det för FEL på Nationallism eller vad menas ? att förespråka att man vill känna sitt hemland annars kan man ju lika bra flytta , vilket skulle bli en dålig sak för alla. Gustav Kasselstrand är helt rätt i tiden !

      Carl Von Dussein

      25 november, 2013 at 15:20

      • Va? Fattar inte. Hur kom vi in på nationalism? Jag har iofs en hel del åsikter om nationalism, främst att det verkar handla om att manipulera fram en lojalitet till en statsbildning. Idag är ju Sverige ingen nationalstat eftersom Sverige är mångkulturellt, så finns ingen anledning för en nationalist att stödja staten. En riktig nationalism borde ju vara anti-statlig och frihetlig, det skulle ju gynna svenskar som ju missgynnas genom den enorma statliga omfördelningen. Men jag ser inte det i t ex SD. De stödjer omfördelningen. Svårt att se det som nationalism…

        kaisa

        25 november, 2013 at 16:43

        • Nej, det handlar inte om att manipulera fram en lojalitet till staten, nationalism handlar främst om en lojalitet till blodsbanden, till sitt folk, för mig är nationalism en förlängning av familjen; löjligt? Ja, om man är en liberal eller kommunist. Varför skulle nationalism stå i motsatsförhållande till staten? Bara för att denna stat är i händerna på skojare och patrask innebär inte att nationalstaten som organisationsform är fel.

          Jag har inget emot ett högt skattetryck osv så länge mina pengar går till mitt eget folk. Ditt alternativ där en total materialism skulle råda och där en teoretisk abstraktion = anarkokapitalism skulle utgöra grunden för Sveriges folk och vår organisation, det är en total härdsmälta. Ska rovkapitalismen utgöra fundamentet i vår statsbildning? Ska privata aktörer enkom råda över Norrlands älvar och skogar? Vi behöver mindre materialism, inte mer.

          Christian Heidegger (@DIF117)

          25 november, 2013 at 23:45

          • Etatist! Tumme ned.🙂

            Vad skulle du välja – minimal kaisarisk stat eller SD:s vision med en gigantisk välfärdsstat med en massa icke-svenska bidragstagare som lever av svenskar? Det är de två alternativen som jag diskuterar. Ditt repatrieringsalternativ diskuterades inte här.

            Fattar inte varför radikala nationalister diggar SD, borde ju vara det absolut sämsta alternativet.

            Kaisa

            26 november, 2013 at 00:48

            • Jag ställer inte upp på din dikotomi, men, i fallet med dina två val väljer jag ändå SD´s urvattnade nationalism framför din Ayn Rand-psykos🙂

              Sen är det så att jag inte ”diggar” SD mer än jag ”diggar” tokar som vill kapitalisera samvaron in i minsta kapillär, med det sagt så förstår jag stora delar av din kritik mot staten (i dess nuvarande form), men det innebär inte att jag tror på tomtar och troll.

              Etatist, javisst!🙂

              Christian Heidegger (@DIF117)

              26 november, 2013 at 01:01

              • Bah. Ni nationalister verkar tro att svenskar inte skulle hjälpa varandra om det inte fanns en stat som tvingade dem till det. Kolla på Grekland – staten imploderar, nationalisterna flyttar fram positionerna genom bl a social aktivism. Men nej, Chrille vill fortsätta ha en välfärdsstat som passiviserar och skatteförtrycker svenskar medan den gynnar invandrare. Fattar inte taktiken. Men är väl bara jag i min Ayn Rand-psykos som inte hajar läget…

                Kaisa

                26 november, 2013 at 01:12

                • Jag ser helt enkelt inte att anarki är lösningen på Sveriges problem. Grekland är ett intressant exempel på vad som väntar när när tiderna blir tuffare, att då komma dragandes med anarkokapitalistiskt trams ser jag som befängt, det handlar om att ha fungerande strukturer redo, och tro mig, vi i Sverige kommer inte klara oss från usurkratins skadeverkningar.

                  Jag tror visst att du hajar läget, men i detta fallet har du helt enkelt fel😉

                  Christian Heidegger (@DIF117)

                  26 november, 2013 at 01:19

                  • Anarki eller stat, skitsamma. Det handlar om riktningen. Om du vill ersätta den här staten med en bättre så måste du undergräva och riva ned den nuvarande. Och libertarianer är knappast motståndarna i den strävan. De som ska motarbetas är de som vill upprätthålla den nuvarande staten (inklusive SD).

                    Kaisa

                    26 november, 2013 at 01:33

                    • Hmm … Redan Lenin skrev om ”Staten och Kapitalet”. Hade Sverige blivit en nation utan Gustav Wasa? Han som nackade alla byäldsten i dalarnas tredje bonduppror, under förespegling att han skulle sluta fred med dem. Troligen är nationalstaten en historisk parentes, men idag är den ett hinder för NWO varför den bryts ner. Är inte en självständig nation, oavsett styrelseskick och vem som har statsmakten, en förutsättning för folkmakt i det kortare historiska perspektivet? Vid översvämningar bygger man dammar, för att inte allt skall spolas bort … Är det inte därför vi är emot EU, Nato, Central banking och massinvandring, samt förespråkar allmän värnplikt?

                      Hur det bästa styrelseskicket ser ut för att folket skall kunna värna om sitt fosterland och dess kultur, det vet jag inte. Men förmodligen kan det se olika ut i olika delar av världen, beroende på historiska och kulturella faktorer. En absolut Folkmakt är en utopi. Jag tror att en del av denna problematik hänger ihop med att vi menar lite olika saker med Stat, Styrelseskick och Nation … och blandar ihop dem.

                      Dock, Kajsa har rätt om riktningen och SD. Skriver om detta i Quo vadis?

                      http://lassewilhelmson.wordpress.com/2010/01/01/quo-vadis/

                      Lasse Wilhelmson

                      26 november, 2013 at 15:31

  2. Det har aldrig varit någon konflikt mellan Kasselstrand och Åkesson. Det vara bara mediateater. Fatta det dumsvensson!

    Agne

    25 november, 2013 at 19:44


Kommentarer inaktiverade.