Gotiska Klubben

Tredje generationens rasist

Häromdagen vaknade jag upp av att orden ”tredje generationens rasist”  försökte ta sig över mina läppar. Tredje generationens rasist? Vad kan det betyda? Kanske betyder det att jag aldrig var eller sympatiserade med vare sig nazister, fascister, antisemiter eller rasister i min ungdom. Att jag utan problem umgicks med folk från hela världen. Kanske betyder det att jag i framtiden på grund av omständigheterna tvingas bli rasist? Vad vet jag.

Restaurang Ashoka Jag minns en speciell händelse i mitt liv. Jag gick ofta på de krogar i Stockholm där vänstern och de konstnärliga fyllskallarna höll hus. Jag började dock tröttna på alla dessa segskallar och var på väg att flytta från Sverige eftersom 08-samhället gav mig tvångstankar a la Anders Breivik. En afton i dessa tvivlets tider bestämde jag mig för att ”lura med” mina allt  mer avlägsna ”överklassvänner” till en vänsterkrog i Gamla Stan för att ta några öl, innan vi skulle vidare med taxi ut till en födelsedagsfest på Djursholm.

Vi var väl en fem sex NK-klädda killar, några med slips, som satt vid ett eget bord mitt bland alla haschrökare och Mao-märken. (Undrar förresten om inte den där Lasse Wilhelmson satt i ett hörn och fingrade på sin rödvita palestinaschal.🙂 )

Och så började vi sjunga. Vi sjöng sånger av Bellman. Tycker du att glaset är för djupt och sånt där. Carl Mikael Bellman. Den store svenske skalden som till och med tolkades av vänstertrubadurer som Cornelis Wreeswijk och Fred Åkerström. Med höga, djupa, vackra och tonsäkra stämmor sjöng vi och tog lokalen i vår besittning. Men jag tror ingen annan i sällskapet lade märke till vilken stämning som rådde runt omkring oss:

Jag såg rädda ögon,
hatiska ögon,
förvånade ögon,
avståndstagande ögon,
jag såg
ögon som tittade bort,
idel ögon av fientlighet.
Det var som om vi
sjungit en nazistsång.

Detta bör ha varit 1977.

En sak till: det fanns en tjej därinne som faktisk log litet. Henne tog jag hand om några kvällar senare. Nej, det är inte hon på bilden, men rätt så likt är det.

Written by gotiskaklubben

9 december, 2013 den 08:59

Publicerat i Gotiska Klubben

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag älskar de här Stockholmsanekdoterna. Mer sånt’!

    Förortskärring

    9 december, 2013 at 10:32

    • Tack för det.🙂

      gotiskaklubben

      9 december, 2013 at 10:55

  2. 77, 77. var haru tagi vägen nu… Då var det hårt. Politiskt. OK det är det nu också. Det är samma sentiment som poppar upp då och då: dualism. Du är antingen God Och Rätt eller Helt Ute i Kylan. Därför de fientliga blickarna, trots att det var gamle fine Bellman ni sjöng.

    Botemedlet mot detta heter holism. Helhetssyn. Inte så att jag kommer med pekpinnar, men med sång — som i exemplet — kan man vinna över folk till slut. Ungefär som en artist har en seg publik. Då får han ligga i för att få dem med sig. Men när det väl går, ja då…!

    Med konst, musisk glädje och god vilja vänder man samhällsklimatet. Precis som vissa av oss i internethögern håller på att göra nu. Det blir 2014 års ledmotiv.

    svensson

    9 december, 2013 at 10:46

  3. Försök inte Goten, 1977 var jag upptagen med att bilda Täbypartiet och i den vevan blev jag ordförande för det största facket inom den statliga skoladministrationen i Sverige, hade stor försörjningsbörda och var sedan flera år utesluten för åsiktsbrott ur Kfml/Skp. Bar aldrig varken mao-märke eller palestinschal, eller hade tid att gå på krogen och födelsedagsfester i Djursholm.

    Så det så …

    lasse wilhelmson

    9 december, 2013 at 11:02

  4. Ingen har kommenterat vem den vackra unga kvinnan är. Om jag bara litar på mitt minne, utan att kolla, så är hon den som slog igenom som skribent som tonåring i någon av de stora dagstidningarna, med en mycket välskriven artikel om Vietnamkriget. Om jag minns rätt, så är det Åsa Moberg.

    Kan man få facit Goten, på vem det är och varför du publicerade den bilden?

    lasse wilhelmson

    9 december, 2013 at 19:59

  5. […] gotiskaklubben on Tredje generationens rasi… […]


Kommentarer inaktiverade.