Gotiska Klubben

Ge mig den anonyme Oskorei tillbaka!

ANONYMITET Googla ett kontroversiellt författarnamn, vilket som helst, och lägg till Oskorei och du har en artikel av hög kvalitet. Celine. Bukowski. Kafka. Junger. Pound. Tolkin. För att inte tala om alla nationellt orienterade filosofer i Europa och USA. Oskorei är en av de mest belästa skribenter jag mött på Internet.

Till min fasa ser jag nu att den anonyme bloggaren Oskorei uppträder med civilt namn på tankesmedjan Motpol.nu. Vad är detta för dumheter! Sysslar dessa identitärer med nån form av ”anonym nolltolerans” a la Sverigedemokraterna för att bli accepterade av ett samhälle som ändå aldrig kommer acceptera dem? Nej, ge mig Oskorei tillbaka! Hit med mystiken, hit med min egen fantasi runt Oskorei!

För det första: jag förstår dom som skriver under sina egna namn på Nätet och som blir angripna av diverse anonyma troll och som därför blir förbannade. För det andra: jag förstår dom överhuvudtaget inte!

* * * * *

En ny amerikansk roman, ”The Circle” av Dave Eggers, handlar om ett vidöppet internetsamhälle:
”Klockan är något i en inte alltför avlägsen framtid – de Tre Vise Männen som äger och styr The Circle är igenkännliga som individer som lever i vår tid. Företaget kräver insyn i allt, två av sina många slagord: ”HEMLIGHET ÄR LÖGN” och ”INTEGRITET ÄR STÖLD ”.  Anonymitet är bannlyst, allas förflutna avslöjas, allas närvarande kan direktsändas i video och ljud. Ingenting inspelat kommer någonsin raderas. Cirkelns mål är att få alla aspekter av människans existens – från att rösta till kärleksaffärer – som ett flöde genom sin portal,  den enda portal av det slaget i världen .” NyT

Faran med detta samhälle är uppenbar: ”Det är inte meningen att vi ska veta allt. Våra själar behöver både nattens mysterier och dagens ljus. Ni håller på att skapa en värld med ständigt och evigt dagsljus. Jag tror att det kommer att bränna oss alla levande.” Ssd

* * * * *

Några reflektioner om anonymitet:

Fråga:  – Varför skriver man anonymt eller under pseudonym eller artistnamn?
Svar:   – Det ska du skita i! Meduza, Dylan, Chandler, Bowie, Homeros, Hafez, Issa, Kalle Sändare, Swedenborg – alla hade de olika anledningar till att skriva under artistnamn, nytt namn eller pseudonym. Det kan handla om identitetsorsaker, privata skäl eller vad som helst. Själv sökte jag ett nytt namn på mig själv i 20 år innan Robsten skrev på sin blogg till en av mina kommentarer: ”Nu fan får du ge dig Goten!”🙂 Vips så hade jag ett namn jag aldrig kommer släppa i detta liv, ett namn som känns så mycket mer förknippat med min penna, min låga panna och mitt alltmer bultande hjärta. Jag gillar det. Jag älskar det. Så är det med det.

Fråga: Jaha. Och vilka fördelar har anonymitet, vilka nackdelar?
Svar: Nackdelen med att vara anonym är att ens ego inte få ta del av den uppskattning man eventuellt kan få av människor som gillar en. Fast för vissa människor i vissa typer av samhällen är det i själva verket en fördel att slippa uppmärksamhet.

Fråga: Fördelarna då?
Svar: Jag gillar ett titellöst och klasslöst intellektuellt samhälle, där det inte har någon betydelse varifrån man kommer och vart man är på väg, ett samhälle där bara nuet, mötet och det samtalade har ett värde. Så upplevde jag det på alla de krogar jag häckade på i Europa, ingen frågade mig om min bakgrund, jag var bekväm med att vara något smeknamn i ett ingenmansland och jag visste redan då att jag för alltid hade förlorat mitt hemland och att jag knappt ville ha med mina landsmäns kärlek att göra. Så är det inte längre, gu bevars. Men som sagt, hit med Oskorei!

oskorei bild

Written by gotiskaklubben

26 januari, 2014 den 14:47

Publicerat i Gotiska Klubben

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hen/de har väl skrivit under nåt mer namn också, minns ej. Tror du kan vara lugn, Goten, skulle inte tro att nåt av dem är helt rätt🙂

    Men frågan är hur vi nu ska förhålla oss till vår häxjakt på Anna Ekström? Gjorde vi fel som drog ut trollet i ljuset, behövde vi dagens ljus där eller ej?😉

    kaisa

    26 januari, 2014 at 14:57

    • Det finns inga svarta eller vita svar. Men det är viktigt att inte vara sann mot de falska.
      Och varför skulle man bry sig om Anna Ekström. Vi vet att ”hen” var en bluff.

      gotiskaklubben

      26 januari, 2014 at 16:58

      • Vad som sägs, kan väl utan informationsförlust sägas anonymt. Vill jag veta varför vad sägs, måste jag nog veta en del om vem det är som säger vad.

        observator

        27 januari, 2014 at 10:35

        • Det finns många aspekter på detta.

          I Sverige är det nästan uteslutande Vem som säger vad, det som räknas.

          Vår mediala tid är extremt person- och biograf-fixerad.

          Att Shakespiere var nordbo är självfallet intressant, men hans dramer står för sig själva. Det samma gäller t ex Hamsuns romaner contra hans tyskvänlighet.

          Jag har lärt mig långt mkt mer av Flashbacks anonyma skribenter än av MSMs namngivna skribenter.

          gotiskaklubben

          27 januari, 2014 at 11:49

          • För att kunna göra en slags utvärdering om varför någon säger vad så räcker det naturligtvis inte med att känna vederbörandes namn. Men ibland kan naturligtvis namnet ge viss vägledning. Föräldrar och far- och morföräldrar, skolgång, föreningstillhörigheter etc. är nog nödvändiga för att förstå och som du säkerligen vet så är det så att ”tout comprendre c’est tout pardonner”.

            observator

            27 januari, 2014 at 12:20

  2. Rock’n’roll eller gay?

    Motpol 1: ”Nordiska förbundet”. Coola pseudonymer. Fri anonym opinionsbildning och debatt (dvs WordPress-kommentar med namn/epost).
    Motpol 2: ”Tankesmedja”. Daniel Frieberg. Disqus.

    ovett

    27 januari, 2014 at 18:16

    • tack för de orden – skönt att se att man inte är ensam om sina tankar utan att det finns fler tänkande individer där ute

      zeno

      27 januari, 2014 at 19:22

  3. Aj, vad vackert det här va. Mycket bra.
    Jag köper allt förutom Bukowski som ljuger om allt och snubblar runt i samma skit hela tiden.

    Vickan Eremita

    28 januari, 2014 at 00:18

  4. […] får den välkände skribenten Oskorei inte längre skriva under pseudonym på Motpol, frågade jag. Friberg svarade att det var ett fritt […]


Kommentarer inaktiverade.