Gotiska Klubben

Charlotte Kalla sista tre minuterna av guldloppet

Written by gotiskaklubben

15 februari, 2014 den 12:30

Publicerat i Gotiska Klubben

24 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja detta och melodifestivalen är väl det enda som får svenskarna att ‘gå igång’, suck!

    Stig Palm

    15 februari, 2014 at 12:35

    • gotiskaklubben

      15 februari, 2014 at 12:42

    • Det var flera år sedan jag hörde någon över 13 år gå igång på Melodifestivalen.

      Lukas

      15 februari, 2014 at 13:56

      • Då är väl halva nationen 13 åringar då, åtminstone mentalt, ha ha..

        Stig Palm

        15 februari, 2014 at 14:00

  2. Personligen är jag numera helt oberörd inför den här sortens saker. sverige är inte längre en nationalstat, alltså har jag inte längre någon relation till de som tävlar å sveriges vägnar.

    Martin

    15 februari, 2014 at 12:53

    • Med tiden mer och mer så ja.

      Lukas

      15 februari, 2014 at 13:03

      • När ”skall vara ett mångkulturellt land” skrevs in i grundlagen 2010 avskaffades nationalstaten formellt. Men den hade i själva verket avskaffast på marken redan tidigare. Överge tanken på sverige som en nationalstat. Överge tanken på att söka ”ta tillbaka” eller ”rädda” eller ”reformera” sverige. Det går inte. Agera för svenskarnas intressen i vardagen och handla för att undergräva statens auktoritet. Nu gör ju i och för sig staten ett jättejobb med att undergräva sin egen auktoritet allaredan. Jag ser fram emot en rödgrön stolleregering efter Barbariets dumskallar som i åtta år har sågat så intensivt på den gren de själva sitter på. Men vi vanliga medborgare kan hjälpa till. Jubla ej över dessa spektakel. Handla kontant. I affärer som ej ger kvitto. Var redo att arbeta eller anställa svart när tillfälle ges. Lyd staten av rädsla för straff. Lyd ej staten av lojalitet.

        Martin

        15 februari, 2014 at 13:30

        • En detalj: skrivningen ”mångkulturell” osv finns inte i grundlagen. Jag har bloggat om det här:

          http://lennart-svensson.blogspot.se/2013/01/rf-sager-inte-att-sverige-ar-ett.html

          Att Sverige grundlagsmässigt skulle vara ett mångkulturellt land — det är en propagandamyt som PK-isterna tydligen haft viss framgång med att sprida. Men nu är det slut ty nu stiger jag upp som en sol över detta land, sändande ljus över allt detta mörker… Ego sum lux Sueciae.

          mirotanien

          15 februari, 2014 at 15:56

    • Så du kan inte glädjas över landsmäns prestationer för att nationen Sverige är på väg att gå under. Låter ovanligt fånigt. Vilken var den sista svenske idrottsman du hyllade?

      gotiskaklubben

      15 februari, 2014 at 13:09

      • Jo, det kan jag, men jag jublar inte när Zlatan gör mål för Sverige.

        Lukas

        15 februari, 2014 at 13:18

      • Jag är bara noggrann. De här personerna tävlar för staten sverige. Staten sverige är fiender till svenskarnas existens. Följaktligen hyllar inte jag de som söker höja staten sveriges prestige. När sverige är för alla så kan ingen känna lojalitet till sverige.

        Dessutom så är nationalistiska idrottstävlingar formaliserade konflikter mellan stater. Mediemogulerna vill ju att vi skall ha lojalitet till formen (staten, ljudmönstret ”sverige”) medan jag reserverar min lojalitet till innehållet (svenskarna). Den här sortens spektakel framstår för mig som ottomanernas rekryterare framstod för slaviska bönder.

        Minns inte men även jag gick igång på landskamper tidigare. När sverige fortfarande var ”mitt” land. När sverige fortfarande var en nationalstat.

        Martin

        15 februari, 2014 at 13:24

        • gotiskaklubben

          15 februari, 2014 at 13:29

          • Ok, ledsen att jag är tölpaktig. Fel tråd att sprida min ”noggrannhet”. Ta ärna bort mina kommentarer 🙂

            Martin

            15 februari, 2014 at 14:06

            • Haha. 🙂 Det gör inget. Har kollat på Kalla tio ggr nu och tröttnar inte. För min del var Sverige slut som nationalstat för cirka 30 år sedan.
              Men jag älskar likväl svenskar, svensk idrott, svensk kultur och ursvenskt blod.

              gotiskaklubben

              15 februari, 2014 at 14:17

              • Sen, ”Nationen sverige” är fel, rent terminologiskt. Eller i vart fall om vi vill använda agendasättande språk. nationen är svenskarna, staten är sverige. Vi är nu en nation utan vår egen stat. Vilket är ok det också, beroende på hur vi spelar våra kort.

                Martin

                15 februari, 2014 at 15:11

            • Ja, du har rätt Martin, men ska vi inte få unna oss lite glädje åt svenskarna Kalla och Olsson, liksom en del annat som värmer våra hjärtan såsom Julafton, Midsommarfester med mer, så länge det går, genom att tillfälligt och medvetet tränga bort sorgen över en förlorad nation och dess stat.

              Gravölet hjälper oss att förbli människor.

              Lasse Wilhelmson

              15 februari, 2014 at 22:21

              • Detta är inte tid att förbli människa.

                MartinA

                17 februari, 2014 at 22:32

    • Kallas är i varje fall tornedaling, en av Sveriges riktigt erkända nationella minoriteter (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tornedalingar).

      observator

      15 februari, 2014 at 13:16

      • Jaså är hon det? Hade fått för mig att hon har samiskt påbrå. ”Kalla” tycker jag låter samiskt.

        kebnekaisa

        15 februari, 2014 at 13:36

        • Kalla är Gotisk hedersmedborgare.

          gotiskaklubben

          15 februari, 2014 at 13:54

        • Ootch! Jag skulle inte säga det högt i Tornedalen om jag vore som du. 😉

          Argus

          15 februari, 2014 at 16:01

  3. Charlotte Kalla kommer från Tärendö, en mindre ort vid bifurkationen mellan Torne älv och Kalix älv. En liten historisk krumelur i sammanhanget är Kallas familj, som de flesta i Tärendö, bor på den norra stranden av Kalix älv.

    Vid fredsförhandlingarna efter Finska kriget lyckades Anders Fredrik Skjöldebrand och Curt von Stedingk lura eller övertyga Nikolaj Rumjantsev och David Alopaeus att dra den nya gränslinjen efter Könkämä-Muonio-Torne älvar istället för efter Kalix älv. Den traditionella uppdelningen var annars att Lappland och Västerbotten tillhörde det egentliga Sverige och Österbotten tillhörde svenska Finland. Gränsen mellan Lappland/Västerbotten och Österbotten går efter Kemi älv som rinner upp vid ryska gränsen, passerar Rovaniemi och mynnar i Bottenviken vid Kemi. Gränsen mellan Lappland och Västerbotten följer Ounasjoki från Rovaniemi till Ounasjärvi. Rovaniemi ligger med andra ord i tre landskap. Ryssarna fick alltså gränsen framflyttad ett älvsystem men inte två.

    Med andra ord skulle Charlotte Kalla, om det velat sig illa, kunna haft samma landslagsdräkt som silverlaget som då hade varit guldlag. Satana perkele hörs i Finland idag?

    Argus

    15 februari, 2014 at 16:22

  4. gotiskaklubben

    15 februari, 2014 at 17:05

  5. Får Knugen vara med i public service, nu när han bekänt färg som nationalist?

    bashflak

    16 februari, 2014 at 02:00


Kommentarer inaktiverade.