Gotiska Klubben

Stefan Torssell sågar Sverigedemokraterna

stefan torssellStefan Torssell som skrivit sympatiska och populära ( och i mitt tycke rätt så långrandiga) krönikor på Avpixlat har skrivit sitt första inlägg på Flashback efter att ha lämnat Avpixlat – förmodligen som en reaktion på att han inte blivit listad på SDs vallista.

Här några citat om SD och SvP från Flashback:

”Min bedömning är att man (SD) kommer att samla på sig en flock mesar.”
”Mesighet, nepotism och vänskapskorruption vinner man inga matcher med.”
”Den radikalism som Svenskarnas parti visar är jag helt främmande för.”

och här ett citat från hans sista inlägg på Avpixlat: ”Tack för mig”:

”För över en månad sedan skrev jag till Sverigedemokraternas ledning om en demokratisk olyckshändelse. På vissa ställen inne i organisationen saknas den rätta demokratiska hållningen. Jag har ännu inte fått något svar. Jag vill inte beskriva närmare för att inte mata den illasinnade journalistkåren.”

Written by gotiskaklubben

6 mars, 2014 den 14:30

Publicerat i Gotiska Klubben

21 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Enligt Flashback-länken har det faktum att Torssell slutat som Avpixlat-skribent inget att göra med någon SD-lista. Han skriver ju: ”Jag lämnar inte Avpixlat för att jag inte kom med på SD:s riksdagslista.”

    Torssell är en lagom-radikal figur som trots allt inger respekt. SvP lockas han alltså inte av. Men hans credo är i sig själv sympatiskt. ”Jag vill ha ett öppet demokratiskt samhälle enligt rättsstatens principer, öppenhet, välfärdsstaten och ett värnande av nationen, kulturen, språket och traditionerna. Etablissemang ska alltid ifrågasättas och granskas. Samtidigt får man aldrig glömma humanismens principer och den individuella godheten. Motståndare ska ha samma rätt som jag att yttra sig.”

    Se det var en Sverigevänlighetens höga visa det, en lagom-nationalism som har framtiden för sig. Det märkliga är ju att SD övergett även denna lagoma ståndpunkt. Nåväl.

    mirotanien

    6 mars, 2014 at 15:24

    • Fick den känslan när jag läste Torssells sista inlägg på Avpixlat, ”Tack för mig” inklusive hans uppdateringar. Men det kan lika gärna handla om att han ruttnat på bristen på demokrati i SD:

      ”För över en månad sedan skrev jag till Sverigedemokraternas ledning om en demokratisk olyckshändelse. På vissa ställen inne i organisationen saknas den rätta demokratiska hållningen. Jag har ännu inte fått något svar. Jag vill inte beskriva närmare för att inte mata den illasinnade journalistkåren.”

      Haha, snacka om att att lyfta på kjolen och samtidigt be folk titta bort.

      Håller dock med dig om att Torssell har ett sympatiskt credo.

      SvPs problematik är flersidig. Etnofrågan. Och demokratifrågan. Tänkte återkomma till dem.

      gotiskaklubben

      6 mars, 2014 at 15:48

      • Lite mer kjollyftning från Torssell:

        ”Det jag har framför är att jag var med om en händelse så var så pass uppseendeväckande att den inte på något sätt kan försvaras i ett demokratiskt samhälle. När jag berättar för människor vad som hände blir de chokade, även Sverigedemokrater.
        Omkring 50 personer var närvarande. I normala fall borde 50 personer sagt ifrån. Det skedde inte, men många var lika förvirrade som jag.
        Jag skrev till partistyrelsen, med flera, men inget svar.”

        https://www.flashback.org/sp47820330

        kebban

        7 mars, 2014 at 11:39

        • Vad fan håller han på med, Torssell. Ut med språket för fan.

          gotiskaklubben

          7 mars, 2014 at 12:15

          • Torssell till media: JAG KNÄCKTES av SD:s otrevliga samtalston🙂

            Du har rätt Goten, har man sagt A får man säga B.

            mirotanien

            7 mars, 2014 at 12:26

          • Funderar på om är nåt slags försök att påverka listan, innan den officiellt fastställs… Men tror inte funkar ändå så om är nåt sånt. Får se om Torssell talar ur skägget om nån vecka.

            kebban

            7 mars, 2014 at 14:49

            • Jag tror de 4 rövarna är så säkra på sig själva nu att de skiter i kritik. När det gäller social media tror jag knappt att de bryr sig.

              gotiskaklubben

              7 mars, 2014 at 14:54

  2. Svp är en dead end, som jag ser det. Även om jag tycker det verkar vara ett mycket mer sympatiskt parti på ett personligt plan. Dom har en inbjudande och positiv attityd. Sånt är otroligt viktigt.

    Sd är en hopplös organisation. Dom har inte lyckats förvalta riksdagsplatsen överhuvudtaget. Trotts att dom är störst på facebook, internet, ensamma i en rad frågor där det finns ett rejält missnöje. Så är sd lika mycket utav en papperstiger som för 4 år sedan. Fortfarande helt beroende utav fientligt inställd media. Helt oförmögna att engagera folk och har således svårt att rekrytera folk.

    Dessutom verkar det helt inställda på att förskjuta dom som är vänligt inställda. Som när dom gör utspel mot friatider. Eller ännu värre bylund bisarra uttalanden.

    Men det betyder dock inte att jag tycker att man skall överge sd.

    Istället för att överge sd. Engagera er i sd. Sd har trotts allt en plats i riksdagen. Det är lättare att få sd på rätt köl än att få svp(eller annat parti) in i riksdagen. Det är värt hundratals miljoner kronor. Och år av arbete.

    ddd

    6 mars, 2014 at 20:09

    • Du har rätt i en del av det du skriver. Men de fyras gäng i SD är farliga. De ser snälla ut. Men deras makthunger och intolerans är uppenbar.
      Jag kommer förmodligen gå på dem.

      gotiskaklubben

      6 mars, 2014 at 20:28

      • De 4as gäng har uträttat mycket. Men nu verkar de inte längre förmå partiet att växa, på riktigt. Det är dags för nytt blod.

        ddd

        6 mars, 2014 at 20:54

        • Det handlar inte bara om att växa. Det handlar om hederlighet. Den har De 4 lämnat bakom sig.

          https://twitter.com/gotiskaklubben/status/441653687283613696

          gotiskaklubben

          6 mars, 2014 at 21:04

          • Goten – jag tror du utslungar tomma hotelser. De där gossarna känner inte igen ett intellektuellt problem om du så serverar det vackert upplagt på silverfat och med en flagga nerstucken i det på vilken det står ”INTELLEKTUELLT PROBLEM”. Jag tror inte heller de är förtjusta i flerstaviga ord.

            observator

            6 mars, 2014 at 21:37

            • 🙂 Sant. Men jag visade min goda vilja. Fast nu är det dags att ge De 4 problem. Hur gör vi?

              gotiskaklubben

              6 mars, 2014 at 22:02

              • Jeg ville beskylde for å være antisvenske, da de også står for en innvandring og assimileringspolitikk som vil føre til et folkemord på svenskene.

                Så lenge de antihvite bare kan rope rasist, hvorpå debatten etter det går på om du er rasist eller ikke, vil de antihvite etter en tid kuppe et hvert parti, da folk som Åkeson vil dukke opp, hvorpå svenskenes skjebne vil bli ofret for makt og innflytelse.

                http://www.samtidatankar.se/debatteknik/

                Volksverhetzer

                7 mars, 2014 at 06:14

                • de som utslungar beskyllningen ”rasist” är precis samma typer som slänger ”hora” efter svenska skolelever

                  det otäcka är att det svenska etablissemanget uppmuntrar och understödjer detta avskyvärda beteende – som inte hör hemma bland civiliserade människor – men så bedrivs också en omfattande import av barbarer

                  zeno

                  7 mars, 2014 at 07:15

              • Finns det verkligen något realistiskt alternativ till SD? Det är ju vårt land och vårt folk det gäller. Här tycker jag att Thoralf Alfson är föredömlig, trots att SD behandlat honom svinaktigt!

                senex

                7 mars, 2014 at 07:48

                • Redan din fråga är en varningssignal. Håller naturligtvis med beträffade Thoralf.

                  gotiskaklubben

                  7 mars, 2014 at 07:52

      • gotis – betänk att ”lagom är bäst”
        dogmatiker och fundamentalister är inget man mäktar med i längden utan skall som ungdomssynder förhoppningsvis överses med för att sen inte upprepas

        zeno

        7 mars, 2014 at 07:08

  3. Jag har ”specialstuderat” Torssell och har kommit fram till följande.

    1. Han anser att SD inte tillvaratar den kompetens som finns i och omkring partiet. SD satsar istället på unga inkompetenta personer som lätt kan styras och kontrolleras av partiledningen.

    2. Partiledningen konsoliderar sin makt genom att inte släppa in personer som riskerar att bli mer populära än ledarfyran.

    3. Om den korrupta ledningen släpper in ”främmande fåglar” oavsett hur duktiga de är så kan korruptionen och nepotismen inte fortgå. Då skulle vissa personer bli av med sina välbetalda jobb. Torssell vill alltså SD väl, men har efter lång tid insett det som vi andra har upptäckt för länge sedan.

    4. Torssell har ingen förståelse för etnicitetens betydelse och ligger på samma linje som SD när det gäller ”öppen svenskhet”. Han vill dock att SD ska sluta anpassa sig till sjuklövern och visa lite stake. Nu har han insett att det aldrig kommer att ske. När han såg riksdagslistan förstod han förmodligen att SD är på väg att sätta sig i knät på Expo, EU, FN, globalisterna, sjuklövern och all liberal skit man kan hitta lite överallt i samhället.

    5. Torssell är idealistiskt sinnad och ville bara väl med sin anslutning till ”den Sverigevänliga rörelsen”. Han har inga politiska karriärambitioner, även om det från SD-håll har framställts så för att smutskasta honom.

    6. Att han är skeptisk till SvP beror den framtoning partiet har. SvP har en del att göra när det gäller marknadsföring och image. En del av deras företrädare lever fortfarande kvar i tredje rikets anda, men det funkar inte. SvP:s stora fördel är dess hårda invandringspolitiska program och några riktigt bra företrädare. Det balanseras tyvärr neråt med några riktigt dåliga företrädare, drogliberaler och nazi-retoriker.

    Torssell och många i hans generation skulle aldrig kunna ansluta sig till ett sådant parti. Möjligen skulle han passa bra i det parti som avhopparen från SD, Allan Jönsson i Bjuv, startar upp nu i helgen – Framstegspartiet. Det går inte att tvinga folk att ansluta sig till rörelse de inte känner för. Så på ett sätt att är bra att det finns många olika rörelser. Men SD hade verkligen inte behövt svika så mycket som de har gjort. Jimmie Åkessons personliga maktambitioner är mer skrämmande än vad vi kan tro. Han är en narcissist som inbillar sig att han en dag ska bli den som till folkets jubel räddar Sverige. Därför petar han ut alla som kan hota han ställning. Det är bokstavligt talat sjukt!

    bojkottaaftonbladet

    6 mars, 2014 at 21:58

    • Bra info. Tack. Tror att det är dags att sätta strålkastarna på De 4 vise männen. Jag kommer snart att göra det på mitt sätt.

      gotiskaklubben

      7 mars, 2014 at 07:54

    • Om du frågar Torsell om hans biografi, så kanske svaret innehåller en förklaring till hans åsikt om etnicitetens betydelse.

      observator

      7 mars, 2014 at 08:32


Kommentarer inaktiverade.