Gotiska Klubben

Den politiskt korrekte Daniel Friberg

daniel FribergI går ville Miljöpartiet förbjuda anonyma bloggar. Det föranledde Gotiska Klubben att diskutera rätten till anonymitet med Daniel Friberg, redaktör för Tankesmedjan Motpol och VD för bokförlaget Arktos.

Varför får den välkände skribenten Oskorei inte längre skriva under pseudonym på Motpol, frågade jag. Friberg svarade att det var ett fritt val, men att Motpols huvuduppgift var opinionsbildning och att det därför var viktigt att våga stå för sina åsikter och skriva under med sitt eget namn.

Jag delade delvis Fribergs synpunkter, men hade även en hel del motargument varför anonymitet, pseudonymer och artistnamn kan vara bra… så långt allt väl…men plötsligt avslutades debatten helt abrupt av att den fyrkantige Friberg fick frispel och skrev att Goten led av storhetsvansinne och var en rättshaverist.

Jaha. Så var det med den saken.

 

daniel Friberg

Written by gotiskaklubben

16 april, 2014 den 07:09

Publicerat i Gotiska Klubben

82 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Storhetsvansinne … Tja, vi är nog många som jobbar på att hantera våra egon. Typisk judisk reaktion – projektion med andra ord🙂

    Lasse Wilhelmson

    16 april, 2014 at 07:34

    • Jag vet inte. Är trött på alla dessa politiska tankesmedjor. Timbro. Axess. Motpol. Avpixlat (?) Dom gör säkert stor nytta för sin sak. Men enligt min uppfattning hämmar de konsten, poesin, tänkandet och och författandet. Det var ett av mina huvudargument mot Friberg. Nåja. Så har det nog alltid varit.

      gotiskaklubben

      16 april, 2014 at 07:49

  2. Jag tycker väldigt mycket om motpol.

    Martin

    16 april, 2014 at 07:50

  3. Vilken jävla tönt, verkar knastertorr och helt sakna humor. Vem tror han att han är? Har han skrivit något själv eller vad är det frågan om? Om någon verkar ha storhetsvansinne så är det väl han.

    Jo, jag tycker också att Motpol innan omgörningen var bättre, och dessutom så är ju ”Joakim Fredriksen” en pseudonym eller iallafall inte den ende som skriver på Oskorei. Han kallade ju sig ”Joakim Holm” förut också, hur ska han ha det? Charlotta Johansson heter ju inte Charlotta heller, det är ju bara löjligt att marknadsföra sajten som om det var deras namn. Bättre med lite roligare pseudonymer, ja.

    kebban

    16 april, 2014 at 08:18

    • Friberg missar att Motpols historia är full av roliga pseudonymer som för tankarna till Tolkin och trollvärlden. Att han nu ändrar riktning är helt ok för mig. Ville bara att han skulle förstå att han inte behövde göra allt till 100 procent. Ville också visa att vi är många som skiter fullständigt i vad etablerad media anser vara anständigt och korrekt. Friberg är självklart välkommen att försvara sig om han så önskar. På ett villkor dock!🙂

      gotiskaklubben

      16 april, 2014 at 08:28

      • Precis, PK-media kan dra åt helvete.🙂

        kebban

        16 april, 2014 at 08:52

    • Joakim Andersen (Oskorei) o Joakim Fredriksson är förövrigt två olika personer och två olika bloggar.

      Charlotta

      16 april, 2014 at 11:16

      • Jo, jag blandade ihop namnen. Lättare när de använde artistnamn, ännu ett argument för dem.🙂

        kebban

        16 april, 2014 at 11:20

        • Haha, ja det gör nog de flesta. Båda är dessutom två av de mer flitiga skribenterna på sidan.

          occidentfaust

          16 april, 2014 at 16:34

      • Charlotta från Motpol.
        Jaha ja.
        Har den stackars lilla flickan inte ens ett efternamn, skulle min superkorrekta mor sagt.🙂

        gotiskaklubben

        16 april, 2014 at 11:28

        • Jag skrev en kommentar tidigare idag med mitt fullständiga namn, men den försvann upptäckte jag när jag postade denna.

          Eva Charlotta Johansson

          16 april, 2014 at 12:40

          • 🙂 Skoja ju bara…

            gotiskaklubben

            16 april, 2014 at 12:44

    • Hon har ju samma namn på Twitter iaf. Var har du hört att hon inte heter Charlotta Johansson?

      occidentfaust

      16 april, 2014 at 16:35

      • Du får ta det med henne, skiter fullständigt i de där pennalisterna.

        kebban

        16 april, 2014 at 19:56

      • Du kan ta det med mig.
        – Vad heter du?
        – Charlotta.
        Klart.

        Charlotta Johansson

        16 april, 2014 at 20:21

  4. ”Skälen till att jag var anonym var flera
    .
    För det första har jag en tjänst i Försvarsmakten inom vilken vi av säkerhetsskäl uppmanas att undvika personlig exponering.

    För det andra rådde ett betydligt sämre debattklimat i Försvarsmakten när jag startade min blogg och avvikande åsikter som uttalades i medierna var inte önskvärda.

    Det tredje skälet växte fram med tiden och var anledningen till att jag försökte behålla anonymiteten så länge som möjligt. Jag startade ursprungligen bloggen för att jag inte kunde bli publicerad på debattsidor likt denna eftersom jag inte var ”någon”.

    På bloggen kunde jag uttrycka mina egna åsikter och länka till aktuella nyheter och relevant information. Wiseman’s Wisdoms har genom åren fått en stark ställning inte tack vare mitt eget namn och vem jag är utan tack vare det budskap och den information jag förmedlat och tolkat. Information som ofta gått tvärtemot det budskap som förmedlats från offentligt håll i den försvarspolitiska debatten, men som sedan visat sig bättre överensstämma med verkligheten.

    Det är högst otroligt att bloggen skulle ha fått samma genomslag som den nu fått om det varit känt vid starten att det var en enkel löjtnant som låg bakom.”

    Carl Bergqvist
    Major i Flygvapnet
    på fritiden innehavare av bloggen Wiseman’s Wisdoms

    http://www.expressen.se/debatt/anonymitetsforbud-hotar-oppen-debatt/

    gotiskaklubben

    16 april, 2014 at 09:02

  5. Det skulle nog bli mer begripligt om du hade valt att kopiera hela konversationen istället för bara Fribergs svar. Nåväl, jag anser det väldigt bra att möjligheten att uttrycka sig anonymt finns. Och jag förstår mycket väl dina skäl Goten. Dock kan jag samtidigt till viss del hålla med om att det är viktigt med oppositionella skribenter som vågar vara med öppna med sin identitet. Anonyma bloggare och kommentatorer förstärker i värsta fall bilden av våra åsikter som skamliga och något man inte vill stå för (typ som en pervers sexuell böjelse).

    Upplever man att man, av olika skäl, måste vara anonym för att uttrycka sina åsikter är det givetvis bättre att vara anonym än att inte skriva alls. Men kan man skriva i eget namn tycker jag man bör göra det. Inte minst för att agera förebild åt andra.

    occidentfaust

    16 april, 2014 at 16:30

    • Du får läsa på Twitter. Nu är han arg igen. Hoppas det går över.🙂

      gotiskaklubben

      16 april, 2014 at 17:48

      • Helt jävla störd typ. Kan ju dra åt helvete.

        kebban

        16 april, 2014 at 17:55

        • 🙂 HAHAHA! Lugna dej. Friberg erbjöd just remi, trots att han förmodligen inte kan spela schack.

          gotiskaklubben

          16 april, 2014 at 18:09

        • Om det inte vore för att du helt saknar reell makt och inflytande att tala om hade jag tyckt att du var mycket obehaglig.

          Charlotta Johansson

          16 april, 2014 at 18:32

          • Säger ju nåt om vad ni är för människor när ni håller på och mobbar Goten så här, han har absolut inte har gjort er nåt.

            kebban

            16 april, 2014 at 19:54

            • Nu var det iofs dig min kommentar riktade sig till och inte Goten. Jag har inte vare sig tilltalat eller talat om Goten så jag kan inte adresseras med något ”ni”.

              Däremot känns det ju onekligen som att Goten själv (med anhang) är rätt förtjusta i mobbning, med tanke på hur ni sitter öppet på twitter och skvallrar om 21-åriga SDUares sexliv. Gotiska klubben bygger liksom delvis på mobbning.

              Charlotta Johansson

              16 april, 2014 at 20:12

              • Tramsa inte, det var en uppenbar parodi.

                PS Du skriver under flera olika namn på Gotiska Klubben. Varför?

                gotiskaklubben

                16 april, 2014 at 20:46

                • Har behövt fylla i namnrutan varje gång jag kommenterat, möjligen har jag utelämnat efternamnet någon gång.

                  Charlotta Johansson

                  16 april, 2014 at 21:07

                  • Ett av dina tidigare namn började på A när du skrev här förut.
                    Inga dåliga kommentarer, rätt så bra faktiskt.
                    Men om Motpol nu har infört Nolltolerans mot pseudonymer ska du nog se upp.🙂
                    Har vi tjafsat klart om detta nu?

                    gotiskaklubben

                    16 april, 2014 at 21:17

                    • Spännande! Jag har faktiskt aldrig kommenterat här förut. Visste inte ens att bloggen fanns innan jag skaffade twitter i januari🙂. Men varför tror du att denna A var jag?

                      Charlotta Johansson

                      16 april, 2014 at 21:39

                    • Ni har samma IP-nummer och ”A”-personen har skrivit åtskilliga inlägg på GK.
                      Kanske någon i din närhet som använder ditt nuvarande Ip-nummer. Chefen?
                      Jo jo.🙂

                      gotiskaklubben

                      16 april, 2014 at 21:45

                    • Jag skriver från en iPhone, vet inte hur det fungerar med ip-nr på dessa. Jag har hur som helst aldrig kommenterat tidigare på Gotiska Klubben🙂.

                      Charlotta Johansson

                      16 april, 2014 at 21:50

                    • Dom första 8 siffrorna är identiska. De sista två skiljer. Det är ingen stor grej för mig. Kan vara en tillfällighet.
                      PS Har aldrig lagt ut Ip-nummer och kommer aldrig göra det.

                      gotiskaklubben

                      16 april, 2014 at 22:01

                • Banna trollet.

                  kebban

                  16 april, 2014 at 21:25

                  • 🙂 Nä, idag är vi snälla.
                    Men man kan inte ha hur många olika namn som helst på Gotiska Klubben.
                    I så fall får man skaffa massor av IP-nummer och variera språket.
                    Det bästa tror jag är att vara en och samma människa, oavsett om man skriver under eget namn eller under artistnamn,
                    alla människor har olika sidor, livet är inte svårare än så, och inte enklare heller.

                    gotiskaklubben

                    16 april, 2014 at 21:33

                  • Kanske är pojkvännen som skrivit som A.🙂 Vem vet, ”Charlotta” kanske inte ens existerar, utan bara är ett påhitt av pojkvännen för att han ska ha någon att ha på sin sida i diskussionerna på Twitter.😉

                    kebban

                    16 april, 2014 at 21:49

              • Så det är därför ni är sura på Goten och är taskiga mot honom? För att fjäska in er hos Mattias Karlsson? Lycka till med det, börja kalla folk för neofascister också så tar nog SD in er i värmen, ni verkar ju vara personlighetstyper som skulle kunna komma långt inom SD.

                kebban

                16 april, 2014 at 20:51

                • Nej. Jag förstår egentligen inte ens varför jag diskuterar detta, du har aldrig givit något direkt stabilt intryck så det är nog fåfängt att tro att du ska läsa och försöka förstå det du läser. Nåväl. Till skillnad mot ditt könsordsdroppande på twitter har motpol bemött Karlssons neofascist-anklagelser på riktigt. Om du faktiskt läste något av de människor du sitter och kallar pennalister hade du kanske känt till att motpol är de som Karlsson varit flitigast att anklaga för neofascism.

                  Alldeles oavsett tycker jag det är osmakligt och oseriöst när (vuxna?) sitter och offentligt hånar 21-åriga tjejer och raljerar över deras sexliv, oavsett om de är SDare eller Folkpartister.

                  Jag har fortfarande aldrig varit ”taskig” mot Goten. Däremot har som sagt du och Goten varit rätt taskiga mot folk. Något jag tycker diskvalificerar era inlägg i samhällsdebatten. Ni verkar vara mer intresserade av att tramsa.

                  Charlotta Johansson

                  16 april, 2014 at 21:15

                  • Vi är taskiga mot de som förtjänar det. Karlsson förtjänar all skit, en riktigt äcklig person. Till skillnad mot er som mobbar folk av opportunism för att ställa er in. ”Bemött på riktigt” – ha ha, alla inklusive Karlsson skrattade gott åt det ”bemötandet”. Ni gör er ju bara löjliga.

                    kebban

                    16 april, 2014 at 21:23

                    • Nu var det iofs inte så mycket Mattias Karlsson som hans 21-åriga sekreterare ni betedde er illa emot. Lågt och osmakligt som sagt, men din debattteknik verkar vara rätt låg och osmaklig generellt.

                      Tråkigt att ”alla skrattade”. Du känner såklart ”alla”. Man brukar göra det när man är 18.

                      Charlotta Johansson

                      16 april, 2014 at 21:42

                    • Hans 21-åriga klubbkompis Louise Thorn, aktiv inom SD och ser väl karriärmöjligheter i att lägga upp sig för Kåt-Karlsson. Han är nog med på riksdagsvalsedeln 2018.🙂

                      kebban

                      16 april, 2014 at 22:27

                    • *knullkompis. Men det är tydligen ”socialkonservativt att ligga sig fram. Kvinnor ska städa och sära på benen enligt socialkonservativa, Louise Thorn och Bieler föregår med gott exempel.

                      kebban

                      16 april, 2014 at 22:52

                    • Okej, poängen har nått fram. Du gillar att använda runda ord på internet. Bra att du hittat en fritidssysselsättning.

                      Charlotta Johansson

                      17 april, 2014 at 03:59

                  • Satiren handlade om att SD toppstyrde SDU, samt ironiserade över en total ovilja från både SD och SDU att diskutera de uppenbara
                    skillnaden mellan SD och SDU i en rad frågor. Till och med den gamle kommunisten Ulf Bjereld höll med om skillnaderna.

                    gotiskaklubben

                    16 april, 2014 at 21:24

                    • Diskussioner och konflikter kan vara väldigt nyttiga, om de berör något viktigt och intressant. Ser dock inte det konstruktiva i att behöva ”ta debatten” om huruvida jag existerar eller är påhittad, eller behöva lyssna på obstinat ”argumenterande” om att ”slicka upp Mattias Karlsson i brygga”.

                      Charlotta Johansson

                      17 april, 2014 at 10:30

                  • Charlotta, och ibland goten mfl, är det inte bättre att tjäbbla i tystnad? Privatchatta, pm:a poka maila och allt vad ni nyblivna ungdomar kallar det, men gör det privat från de plattformar ni valt att populera.
                    Bespara oss medmänniskor som tillika är era tjänsteleverantörer gnäll. Twitter har funkat bra för surtanter och gubbar tidigare, måste ni sprida er sjuka säd över bloggosfären också?

                    Om 34 år -och om inget fruktansvärt odemokratiskt händer- är det faktiskt supervalår igen.

                    Vickan Eremita

                    16 april, 2014 at 23:59

                    • Jag känner varken Goten eller ”Kebban” och är verkligen inte intresserad av att privatchatta med någon av dem. Bloggkommentarer är bättre än twitter, här är det iaf bara de som gjort det aktiva valet att läsa inlägg och kommentarer som ”drabbas”.

                      Charlotta Johansson

                      17 april, 2014 at 04:02

                    • Fast, de som driver den nya högern eller vad jag skall säga är stora personligheter, envetna människor, obstinata och obändiga. Är det konstigt att det blir konflikter mellan alla dessa? Det är ingenting att vara rädd för och ingenting att smussla med?

                      I mitt liv har jag märkt att när jag verkligen blivit osams med en vän och sedan fortfarande kunnat vara vän så har jag sedan större förtroende för den vänskapen.

                      Nu kanske goten och friberg aldrig varit och aldrig kommer bli vänskapliga till varandra. Men det är fortfarande viktigt att kunna tycka olika och strida mot varandra. Det är ett sätt att skapa kunskap om världen? Fadda åsikter och ljumma trätor kan inte komma verkligheten inpå livet.

                      Martin

                      17 april, 2014 at 09:52

                    • Diskussioner och konflikter kan vara väldigt nyttiga, om de berör något viktigt och intressant. Ser dock inte det konstruktiva i att behöva ”ta debatten” om huruvida jag existerar eller är påhittad, eller behöva lyssna på obstinat ”argumenterande” om att ”slicka upp Mattias Karlsson i brygga”.

                      Charlotta Johansson

                      17 april, 2014 at 10:31

                    • Plumt och dumt. Men, visserligen vet inte jag något om denne Kebbans förhållande till GK men att vissa personer i ett kommentarsfält uttrycker sig mindre belevat är bara att stå ut med? När kommentatorer förlorar sin hållning bör vi ge dem mindre uppmärksamhet, inte mer? Om vi inte heter Thomas Matsson eller Robert Aschberg förstås.

                      Martin

                      17 april, 2014 at 12:30

  6. heja gotis!

    VÅGA VARA ANONYM – nu när makten fått nojjan och vill veta namnen på alla som vågar drista sig till att opponera

    att vara konform och som makten önskar framträda under eget namn är föga obstinat – nä jävlas med dem och lek kurragömma så gott det nu går

    vore anonymitet inte en nagel i ögat på etablissemanget skulle de knappast skicka ut sina agenter inom media för att göra hembesök hos kritiker – öppen repression får anstå ännu en tid – bättre då att låta ”privata” aktörer göra skitgörat

    ps
    avskaffa presstödet!
    namnge de svenska STASI-agenterna!
    folkomrösta om den påtvingade massinvandringen!
    förbjud ritualslakt!
    stoppa könsstympningarna!

    zeno

    16 april, 2014 at 18:08

    • Tack. tror det ligger mkt i vad du säger. Men den gode Friberg har vissa poänger, förvisso. Ge oss åter Oskorei så är jag nöjd.

      Här har vi Gauts alla pseudonymer:

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_namn_p%C3%A5_Oden

      Allfader Oden när han uppträdde som alla människors och gudars fader.
      Atrid
      Biflinde
      Bileyg
      Båleyg
      Bölverk Förekommer i flera eddadikter, till exempel Havamal och Sången om Grimner där han förvandlar sig till ormhamn för att ta sig in till Gunnlöd.
      Enöga För att han offrade sitt ena öga i Mimers brunn
      Feng
      Fimbultul ”Den mäktige mumlaren”, när han uppträdde som representant för besvärjelserna.
      Fimbultyr ”Den store härskarguden”. Se även Tyr.
      Fjölne
      Fjölsvinn
      Framtyr
      Gagnråd
      Ganglere
      Gautr ‘avlaren”, hans titel som framförallt götarnas anfader.
      Gestumblinde Oden när han tävlar i gåtor med sagokungen Heidrek. (Hervarasagan)
      Glapsvinn
      Grim ”Den maskerade”, Odens namn då han förklädd i en blå pälsrock besökte sin fosterson kung Geirröd.
      Grimner ”Den maskerade”, Odens namn då han förklädd i en blå pälsrock besökte sin fosterson kung Geirröd.
      Gaut ‘Avlaren”, hans titel som framförallt götarnas anfader.
      Göndle
      Hangadrott Ungefär ”de hängdas kung”.;Oden offrade sig själv genom att hänga sig och man offrade därför människor till Oden genom att hänga dem i tron att guden satte sig under de dödas kroppar och inhämtade visdom från dem. Se Ynglingasagan, Havamal.
      Hangatyr Ungefär ”de hängdas gud”.;Oden offrade sig själv genom att hänga sig och man offrade därför människor till Oden genom att hänga dem i tron att guden satte sig under de dödas kroppar och inhämtade visdom från dem. Se Ynglingasagan, Havamal.
      Har
      Harbard ”Gråskägg”, när han förklädd till färjkarl retar Tor. Se Sången om Harbard.
      Have
      Helblinde Möjligen också, eller identisk med, Lokes bror. Namnet kan vara en felskrivning av Herblindi, ”han som förbländar krigarskarorna”.
      Herblinde
      Herjafader
      Herjan
      Herteit
      Hjalmbere Förekommer bland annat i Sången om Grimner)
      Hnikar
      Hropt
      Hroptatyr
      Hrossharsgrani När han omtalas med Starkad
      Härfader
      Jafnhar
      Jalk
      Jolner Användes kring julen. Se också Alver.
      Karl
      Kjalar
      Knikud
      Korpguden På grund av korparna Hugin och Munin.
      Ofne
      Ome
      Oske
      Rafnatyr På grund av korparna Hugin och Munin.
      Raner
      Ropt
      Roptatyr
      Rögne
      Sann
      Sanngetal
      Sidgrane ”Han med långt läppskägg”
      Sidhatt ”Han med nedhängande hattbrätte”
      Sidskägg ”Han med långskägg”
      Sigfader ”Stridens fader”
      Sigtyr ”Stridens gud”
      Skilfing
      Svafne
      Svidre
      Svidur
      Svipal
      Tekk
      Tredje
      Tro
      Tund
      Tunn
      Tvegge
      Unn
      Vafud
      Vaker
      Valfader De dräptas fader.
      Vegtam
      Veratyr
      Vidre
      Vidur
      Ygg ”Den skräckinjagande”

      gotiskaklubben

      16 april, 2014 at 18:16

      • Årets bästa kommentar😀

        Martin

        16 april, 2014 at 21:05

      • Förlåt, missade den här. Mycket vackert och på pricken.

        Vickan Eremita

        17 april, 2014 at 01:24

  7. Saken är egentligen ganska enkel. Det finns goda skäl för vissa att få vara anonyma, medan andra bör eller måste vara offentliga. Goten tillhör den första kategorin och undertecknad den senare. Vem vet, kanske den senare finns även i annan kostym🙂

    Lasse Wilhelmson

    16 april, 2014 at 20:48

  8. Jag tycker den här debatten är litet enögd. Som om det bara fanns ett sätt att leva ut våra intellektuella lustar, opinionsbilda, diskutera med mera?

    Jag misstänker att motpol har en genomtänkt strategi. Som inkluderar hög kvalitet på texter, undvika den typ av endimensionell invandringspolitikskritik som är avpixlats livsluft, icke-anonymitet, en flankattack istället för en frontalattack så att säga. Till exempel, varför länkar inte kimmoa till motpol? Min gissning är att motpol har bett honom att låta bli därför att motpol vill undvika SDs svans på nätet så att säga. Den höga stilen istället för den låga?

    Nåja, så ser mina spekulationer ut. Jag är positivt inställd till de som visar att det finns mer än ett sätt att dra fjädrarna av en gås. Motpol och då framförallt Charlottas eminenta texter är den alternativa sajt jag skulle ha lättast att länka till från mitt facebookkonto.

    Allt gott önskar jag alla fantastiska aktörer i den alternativa sfären på nätet, ni är fantastiska!

    Martin

    16 april, 2014 at 21:19

    • Tack, det var roligt att höra! Håller också med om att anonymitet vs öppenhet fyller olika funktioner beroende på syfte, målgrupp etc. Det mest fördelaktiga vore ju om man lät folk göra som de ville utan att göra meningslösa utspel mot folk på twitter och sin egen blogg.

      Charlotta Johansson

      16 april, 2014 at 21:48

      • Nåja, litet gruff skänker extra livskraft🙂

        Martin

        16 april, 2014 at 22:30

  9. Kuliga diskussioner på GK🙂

    Jag tycker att Motpols beslut att bli ”semi-officiella” är bra. Det behövs fler offentliga debattörer i detta våldtagna land, med en befolkning som är så kuvad att den egna skuggan skrämmer vettet ur vederbörande så kan det kanske leda till att fler vågar vara öppna med sin kritik av samtiden. Tror att Motpol helt enkelt vill vinna nån sorts legitimitet bland det prostituerade etablissemanget; om de kommer att lyckas är en annan fråga..men att försöka är inget fel som jag ser det.

    Förövrigt kan Kåt-Karlsson och resten av SDs mediokra ledarskikt fara åt helvete!!

    • Tyckte att jag ställde bra och viktiga frågor till Slips-Danne, men han slarvade bort dem.
      Tror dock att dessa frågor är så aktuella att de lär återkomma.

      gotiskaklubben

      16 april, 2014 at 22:06

      • Jo det finns flera dimensioner i det här. Kanske talade ni förbi varandra lite granna?

        Skulle inte förvåna mig om SD framöver plockar upp MPs förslag om att förbjuda anonyma bloggar – för att effektivt kunna bekämpa neofascismen och rasismen.

        • Det är väl dock en rätt markant skillnad mellan att vilja förbjuda anonyma bloggar och att själv inte driva en anonym blogg? Att jämförelsen ens görs är jättekonstigt.

          Charlotta Johansson

          16 april, 2014 at 22:22

          • Men det är väl ingen som dragit just den parallellen? Men det är intressant att spåna kring hur det påverkar uttrycket/poesin/idéerna när man känner sig ”tvingad” av det mjuktotalitära samhället att bli offentlig för att få chansen att påverka det politiska. Att personen blir viktigare än det sagda. Det är det totalitära samhällets spelregler man får anpassa sig till, det konforma som försöker betvinga det nonkonforma, det fria. Åt det hållet nånting. Goter är kända för att vara rebeller🙂

            Sen gillar jag Motpol och det ni gjort och gör för svensk idédebatt. Jag önskar er all lycka framöver.

            • Det är just den parallellen som dragits. Goten verkar exempelvis tro att Friberg förbjudit Oskorei från att fortsätta skriva under pseudonym, en rätt absurd idé. Vill man göra konst och känner att det hämmar ens kreativitet är man fri att vara hur anonym man vill på sin konstblogg. Motpol är inget konstprojekt.

              Charlotta Johansson

              17 april, 2014 at 03:51

              • Jag uppfattar det som ett policybeslut att de som skriver på Motpol ska skriva under sina egna namn, vilket ditt inlägg styrker.
                Alltså är det ingen ”absurd ide”.

                gotiskaklubben

                17 april, 2014 at 07:33

                • Solguru har kvar sin pseudonym, så nej. Det är ingen tvingande policy. Vilket du iofs inte behöver bekymra dig om oavsett, du skriver inte på motpol och har ingenting med det redaktionella arbetet att göra. Misstänker även att du inte själv kontaktat Oskorei och frågat om han känner sig överkörd. Du spekulerar bara, dina spekulationer har visat sig felaktiga, men du har bestämt dig för att de är riktiga och att du ska tjafsa med någon om det.

                  Charlotta Johansson

                  17 april, 2014 at 09:16

                  • Ok. Solguru avviker alltså från den namn-policy som både du och Friberg så dogmatiskt håller fast vid? Bra av Solguru. Nej, jag har inte frågat Oskorei om han hellre vill heta Oskorei på Motpol. Ordna gärna en kommentar från honom. Mitt pyttelilla fälttåg mot Motpols redaktion är inte specifikt riktat mot Motpol utan mot de flesta tankesmedjorna som alla är för politiskt korrekta, enligt mig. Som fri tänkare får jag andnöd i ditt korrekta sällskap, trots att din kunskap och dina analyser då och då lyser igenom småskolelärarinnans beskäftiga mask.

                    gotiskaklubben

                    17 april, 2014 at 09:38

                    • Jag håller inte dogmatiskt fast vid någon policy. Jag skriver inte under pseudonym, men jag har inget problem med att någon annan väljer att göra det. T ex har jag ingen åsikt alls om hur du väljer att göra på din blogg. Det vore kanske något att prova?

                      Du kan nog maila Oskorei själv och fråga.

                      Charlotta Johansson

                      17 april, 2014 at 10:22

        • Kanske. Friberg är åt Timbro-hållet, jag föredrar Flashback och namnlösa munkordnar och militära grader.

          Tänkte det samma. Min första tanke när MPs blogg-förslag kom i SR var: Skönt att det inte var SD.

          gotiskaklubben

          16 april, 2014 at 22:26

          • Låt Friberg runka ifred till sitt ”metapolitiska projekt”. Slemmig försäljartyp som drömmer om att slicka upp Mattias Karlsson i brygga, allt i något tafatt försök till makt och inflytande.

            kebban

            16 april, 2014 at 22:34

            • Jag tror detta handlar om en klassisk konflikt mellan ”skapande” människor och karriärmänniskor. I Sverige har det alltid varit hopplöst för fritänkare att existera, och sedan 68 blev det ännu värre. Fribergs förakt för poesi avslöjar honom som ganska ytlig och illiterat. Men han har andra kvaliteter, tex

              Tio tips till politiskt trakasserade
              http://www.motpol.nu/danielfriberg/2013/12/11/tio-tips-till-politiskt-trakasserade/

              gotiskaklubben

              16 april, 2014 at 22:48

            • Vi som är intresserade av samhällspolitisk debatt på riktigt, och inte bara av att låtsas tillhöra en liten excentrisk extremistgrupp som bara verkar på internet märker att debattklimatet i Sverige och hela Europa börjar svänga. Det råder ett gynnsamt klimat för vår politik och if you snooze, you loose. I ett sådant läge är det insatser som just motpol och Arktos (för den som kan läsa böcker längre än 140 tecken) väldigt viktiga. Vill man fortsätta ha lekstuga i tio år till får man såklart det, men lämna helst oss som tar framtiden på allvar ifred.

              Charlotta Johansson

              17 april, 2014 at 03:57

              • Lycka till då med ”samhällsdebattandet” och projektet att sälja ut Sverige till Ryssland, om det nu är framtiden, hoppas ni tjänar bra på det.

                kebban

                17 april, 2014 at 08:03

              • Spännande! Har ni någon möteslokal, kyrka eller valstuga man kan uppsöka (som inte ligger så där opersonligt till i utkanten av internet)?

                Vickan Eremita

                17 april, 2014 at 08:12

  10. Verkar ju vara en himla sympatisk person denne Friberg, här t ex ber han Kim Petrusson dra åt helvete i kommentarsfältet på Motpol. Petrusson hade tydligen mage att ifrågasätta den duginska imperialismen som Friberg och de andra femtkolonnerna förespråkar. Professionellt av Friberg? Han är väl rädd om sina putinpengar, vid en framgångsrik rysk invasion får han väl ytterligare provision.

    Daniel Friberg Moderator Gautthiod • för 3 dagar sedan
    My comment was not an invitation to debate. I have neither the time nor inclination to debate anything with you whatsoever. I’m of course also deeply sorry for ”insulting” you.

    Anyway, if you – pretty please, with sugar on top – could show some proper respect to our guest contributors when commenting (even when you don’t agree with their views) it would make me super-happy. Thanks.
    3 • Svara•Dela ›

    http://www.motpol.nu/english/2014/04/18/some-suggestions-regarding-the-prospects-for-the-fourth-political-theory-in-europe-by-alexander-dugin/#comment-1355203123

    kebban

    28 april, 2014 at 12:47

    • Aha. Jag fick nåt på Twitter om jag inte begrep. Kanske har med sammanhanget att göra.

      gotiskaklubben

      28 april, 2014 at 18:10

      • Okej. Vet inte vad du åsyftar så svårt hjälpa dig med utlåtande i den frågan.

        kebban

        28 april, 2014 at 19:15

        • gotiskaklubben

          28 april, 2014 at 19:18

          • Jaha? Vad var speciellt med detta då? Förutom då att människan svarar på en tio dagar gammal tweet. Accesoar fortsatte ju där med att hans respekt sjunkit ännu mer och att han stod på din sida. Men helt oförståeligt att Friberg verkligen går in för att vara nedlåtande, Linus Bylund-beteende. Jag hoppas att folk inser vilken otrevlig person detta är. Varför vill folk ha att göra med en sådan här typ kan man fråga sig?

            kebban

            28 april, 2014 at 20:36

            • Twitterlänken var svar på din fråga. Naturligtvis är sånt här tjafs på en längre nivå, och tjafset kommer ofta från ”politiker” eller ”ideologer” som sällan förstår det intellektuella i en diskussion och därför hellre vill polarisera samtalet till ”vi och dom”.

              ”Allt går ju ännu inte som vi vill”.🙂

              gotiskaklubben

              28 april, 2014 at 21:01

              • Jo förstod att det var svar på det men förstod inte vad det var som inte du förstod med det hela.

                kebban

                28 april, 2014 at 21:39

                • Jag undrade om det du skrev tidigare hade någon koppling till det tweet jag bifogade.

                  gotiskaklubben

                  28 april, 2014 at 22:10

                  • Nej, det tror jag inte. Inte till det jag skrev i denna tråd. Tror väl mest att Daniel Friberg gillar att trycka ned folk utan anledning, han tar väl varje chans han får.

                    kebban

                    28 april, 2014 at 22:16

                    • Ok. Tack.🙂 Märkligt att frågan om Oskoreis pseudonym gasade på så här långt. Frågan kanske var viktigare än jag trodde.

                      gotiskaklubben

                      28 april, 2014 at 22:35

                    • Svårt att tänka mig att frågan skulle vara så känsligt. Tror snarare att vi har att göra med personer med för stort ego och som inte klarar av att bli emotsagd. Ängslighet tillsammans med hävdelsebehov och underlägsenhetskänslor tror jag att det handlar om i botten, om man får lov att psykologisera lite.

                      kebban

                      29 april, 2014 at 00:00


Kommentarer inaktiverade.