Gotiska Klubben

Björn Björnqvist: Dan Park fortsätter med gatukonsten

”Realisten: Hur gick gripandet till?
Dan Park: Det ringde på dörren fredagen den 21mars och två grabbar som sa att de var poliser stormade in och satte handklovar på mig, Jag undrade såklart vad det handlade om men det vägrade de säga. Först efter fyra timmar i arresten fick jag under förhöret reda på att jag misstänktes för hets mot folkgrupp för mitt inlägg på bloggen om rättegången jag var på den 19 mars och visade vilka bilder det handlade om. Efter tre dygn i arresten utan toalett (tick pissa i en mugg och slänga i luftintaget) var det häktesförhandlingar och jag förflyttades först till häktet i Malmö och dagen efter till Ystadshäktet. Efter en vecka var det rättegång i Malmö så man fick åka dit sittandes med handklovar i en minibuss.”

läs hela intervjun i Realisten

Written by gotiskaklubben

23 april, 2014 den 10:07

Publicerat i Gotiska Klubben

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. All sympati till Park efter detta övergrepp.

    Utöver det tänker jag: regimen gör alltså en maktdemonstration. Men hur effektivt är det då? Park är ju unik i detta land som politisk bildkonstnär. Om bloggare etc ska ”skrämmas till tystnad” av sådant här är tveksamt.

    Detta maktspråk är ett svaghetstecken.

    mirotanien

    23 april, 2014 at 10:50


Kommentarer inaktiverade.