Gotiska Klubben

Stockholms barn leker ljugande tiggare på fritids

barn leker tiggare på fritids”På Lögarebergets montessoriskola lekte en grupp barn tiggare – och låtsades att de gömt pengar under kläderna.” skriver Metro

”När Jenny Mattsson skulle hämta från Lögarebergets montessoriskola i Mälarhöjden i Stockholm såg hon hur en grupp barn på 6-10 år lekte tiggare på fritids.

– De lekte att de hade gömt en massa guld och pengar under kläderna och egentligen inte alls behövde tigga.

Jenny Mattsson sade till på fritidshemmet efter att ha pratat med barnen.

– Jag sa att jag inte tyckte att de skulle leka på det viset eftersom de inte vet något om hur de har det egentligen, och när jag kom hem förklarade jag mer ingående för mina barn varför jag sa ifrån.”

https://twitter.com/ChrisDulny/status/458855588806791168

 

Written by gotiskaklubben

23 april, 2014 den 07:13

Publicerat i Gotiska Klubben

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ”vet hur de har det egentligen”.
    Vet de vuxna egentligen?

    Two Different Shoes On

    23 april, 2014 at 07:32

  2. barn lever under devisen att ”det är fult att ljuga” – och det är därför ”man får höra sanningen av barn och fulla”

    när de växer till sig så lär de sig snart att ”sanning” i ett sjukt samhälle är något högst relativt och något som man kan rösta om – majoritetsbeslut bestämmer vad som är sant eller inte – enligt devisen ”makt är rätt”

    zeno

    23 april, 2014 at 07:59

  3. https://twitter.com/gotiskaklubben/status/458847096062615553

    Experten: Så hanterar du barnens frågor om tiggare

    * Försök inte dölja det för barnen utan förklara bakgrunden, vad det beror på att människor tigger. Att världen ser olika ut och att en del människor är fattiga.

    * Vidare förklaringar om orsaker är i grunden förälderns politiska uppfattning och den måste man få förmedla till barnen, men om man vill att de ska få en bra världsbild även säga att det finns olika uppfattningar.

    * Sätt in det i ett internationellt perspektiv, att det är vanligt med människor som tigger runtom i världen för att om man inte har någonting måste man be andra om hjälp.

    * Undvik att låta egen eventuell irritation lysa igenom – om det är den enda reaktionen barnen får se är det inte bra.

    * Barnens lekar speglar sådant som upptar deras tid så det är naturligt att de leker på detta viset, men ta reda på om de uppfattat komplexiteten eller uppfattat det som att de människorna är värda att förakta. Det är jätteviktigt vad vi förmedlar för inställning.

    * Det är bra att visa barn att man kan hjälpa sina medmänniskor, men inte ge pengar för att tillfredsställa barnens hjälpsamhet. Om de undrar varför man aldrig ger – tänk över argumenten och förklara varför, och kanske visa att man hjälper till på annat sätt genom Röda korset eller liknande.

    * Fördöm aldrig barns lekar, det är deras sätt att bearbeta och hitta ett sätt att förhålla sig till sin verklighet.

    (Källa: Jenny Klefbom, psykolog)

    http://www.metro.se/nyheter/barn-leker-ljugande-tiggare-pa-fritids/EVHndv!NCxKVgJwd8SNk/

    gotiskaklubben

    23 april, 2014 at 08:06

  4. Ett gäng romer kom från Högdalen med varsin krycka över axeln; väl framme vid tunnelbanan började de halta och gråta. Ni behöver inte tro mig men jag såg det med egna ögon.
    Brottet är ”bedrägligt beteende” med fängelse på straffskalan.

    Förortskärring

    23 april, 2014 at 09:33

  5. Jobbigt med tiggarna. De stör min självbild. När jag delat viktiga och aktuella länkar på pjäser, tv debatter, nyhetsklipp etc på min Facebook och twittrat finurliga och kloka saker för att visa att jag har en modern och riktig människosyn, går jag ned till ICA för att köpa hårdost och då sitter det en sån där jävla tiggare där och vill ha pengar, mina pengar!
    Jag vill hjälpa alla som har det svårt men inte på det här sättet, inte idag. Jag ger gärna pengar till rätt saker men hur kan man göra rätt för sig om man bara sitter och ser ledsen ut? Nä, upp och stå och gå till jobbet som alla andra kristdemokrater och sverigevänner.

    Vickan Eremita

    23 april, 2014 at 13:12


Kommentarer inaktiverade.