Gotiska Klubben

Charles Bukowski: Ett vänligt råd till en hel del unga män

Ett vänligt råd till en hel del unga män

Åk till Tibet.
Rid på en kamel.
Läs Bibeln.
Färga skorna blå.
Odla ditt skägg.
Cirkla världen runt i en papperskanot.
Prenumerera på Saturday Evening Post.
Tugga enbart med vänster sida av munnen.
Gift dig med en enbent kvinna och raka dig med kniv.
Och rista in ditt namn i hennes arm.

Borsta tänderna med bensin.
Sov hela dagen och klättra i träd på natten.
Bli munk och drick hembränt och öl.
Håll huvudet under vatten och spela fiol.
Dansa magdans framför skära vaxljus.
Döda din hund.
Kandidera till borgmästare.
Bo i en tunna.
Spräck skallen med en yxa.
Plantera tulpaner i regnet.

Men skriv inte poesi.

* * * * *

Tolk: Goten
Original: Friendly advice to a lot of young men

Written by gotiskaklubben

19 maj, 2014 den 06:56

Publicerat i Gotiska Klubben

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wow tufft! Skriv inte poesi! Järnet alltså!

    Bukowski är OK men den där listan med råd spårade ur på slutet. Jag var förlorad redan vid ”spräck skallen med en yxa” = nihilist.

    mirotanien

    19 maj, 2014 at 07:29

    • Jag funderade på om varje råd var riktat till en specifik poet eller författare, typ Castaneda, Kerouac, Hemingway; eller till rörelser och religiösa organisationer… mys-pys-hippies, zenromantiker, kulturfolk…fast det kan ju även handla om olika situationer i livet…

      Läste först Einar Heckschers tolkning, Norsteds, 1995, ”Charles Bukowski – 214 dikter” – men skrev sedan en egen översättning eftersom han missade en rad

      vänligt råd till mången ung man

      Res till Tibet.
      Ta en ridtur på kamel
      Läs Bibeln.
      Färga skorna blå.
      Låt skägget växa.
      Res jorden runt i en papperskanot.
      Prenumerera på Saturday evening Post.
      Tugga enbart på munnenes vänstra sida.
      Gift dig med en enbent kvinna och raka dig med kniv.
      Och skär in ditt namn i hennes arm.

      Borsta tänderna med bensin.
      Sov hela dagarna och klättra i träd på nätterna
      Bli munk och drick hembränt med öl.
      Dansa magdans framför skära vaxljus.
      Ta livet av din hund.
      Kandidera till borgmästare.
      Bo i en tunna.
      Spräck skallen med en hacka.
      Plantera tulpaner när det regnar.

      Men skriv ingen poesi.

      gotiskaklubben

      19 maj, 2014 at 07:47

      • Alltså, man förstår ju syftet med dikten. I alla fall tror jag att jag fattar vinkeln. Det är en kritik av poesin som livsstil för losers.

        Att som ung man snöa in på känslor, formuleringar, stämningar, det kan leda till letargi, svaghet, intighet. Och poesi som produkt säljer inte, det ger föga rent monetärt, särskilt inte i USA på den tiden där kulturstöd etc var en sällsynthet.

        Poesin var en marginell företeelse i bokvärlden under Bukowskis levnad. Och än idag är poesi en udda företeelse. Bättre då (kan han ju mena) vore att gestalta livet positivt, göra saker, även galna — bara man gör något och inte förtvinar i ”splendid isolation” som missförstådd poet.

        Man kan säga: Bukowski angriper poesin utifrån sin missuppfattning om den. Man förstår väl driften i hans inlägg men det blir lite populistiskt till slut. Själv är jag glad över att ha skrivit en diktsamling. Som litterär skapelse säger den sådant som inte kunde sägas bättre som målning, roman eller teaterpjäs. Därför behövs poesin — som litterärt uttryck för det osägbara.

        mirotanien

        19 maj, 2014 at 12:39

  2. Bra råd från en sann och stor poet.

    Markus Andersson

    19 maj, 2014 at 13:28

  3. Jag tror Bukowski ljög hela sitt vuxna liv. Antagligen var han aldrig riktigt full överhuvudtaget. Han valde en alkoholiserad persona och mjölkade henne torr, märkte att det funkade och kunde inte, eller orkade inte byta till en mer självlik och ärligare offentlig personlighet. Vi får inte glömma att han i grunden var amerikanare.

    Med detta sagt tycker även jag att han är rolig att läsa och titta på. USA behöver fler Bukowskisar än John Fante, Orson Wells, Mark Chapman, och Bukowski.

    Vickan Eremita

    19 maj, 2014 at 22:54

  4. Att som artonårig åka utomlands och komma hem helskinnad är bedrift som kallas duga.
    Speciellt när det hände på sextiotalet. Föräldrarna fick ta hand om barnbarnet.

    gamla gumman

    19 maj, 2014 at 23:25

  5. Jag har ingen aning om hur jag råkade läsa några Bukowskiböcker i mina tonår men det gjorde jag i vart fall. En tragisk och deprimerande upplevelse, jag förstod inte varför hans persona gjorde vad han gjorde och jag tyckte inte om honom. Allt var fult och skevt och småaktigt och motbjudande. Men, på något sätt, vill jag inte ha läsandet ogjort. Han hade en röst på något sätt.
    Jag kommer ihåg en fras från någon bok där han pratar om sina händer ”jag hade små händer, värdelösa som vapen”. Det lät påhittat. Men ändå har jag aldrig glömt just de orden. Kanske är det Bukowskis begåvning. Eller så är det bara irritation över att aldrig ha fått ifrågasätta något som jag tyckte lät fejk.

    Martin

    20 maj, 2014 at 22:06


Kommentarer inaktiverade.