Gotiska Klubben

”…och kejsare, din gamla klåda, du är också neger…”

”Ja, jag har ögonen slutna för ert ljus. Jag är ett djur, en neger. Men jag kan ännu räddas. Ni falska negrer, ni galningar, vilddjur, girbukar. Köpman, du är en neger, tjänsteman, du är neger, general, du är neger, och  kejsare, din gamla klåda, du är också neger. Du har druckit illegala drycker, av Satans tillverkning…

Och folket här är besjälat av febern och kräftan. Krymplingar och gubbar är respektabla till den grad att de ber att få bli kokade…det slugaste är att lämna denna världsdel där vansinnet strövar omkring och förser dessa uslingar med gisslan. Jag träder in i det verkliga kungadöme som tillhör Chams barn.

Känner jag ännu någonting för naturen, för mig själv…Slut på alla ord. Jag begraver de döda i min mage. Skrik och trummor, dansa, dansa, dansa, dansa! Jag kan inte ens tänka mig timmen då de vita landstigit och jag själv ska störta i avgrunden.

Hunger, törst och skrik, dansa, dansa, dansa, dansa!”

Arthur Rimbaud: Ur ”En tid i helvetet”, ”Sjukt Blod”, tolkning: Gunnar Ekelöf

Written by gotiskaklubben

13 oktober, 2014 den 00:31

Publicerat i Gotiska Klubben