Gotiska Klubben

Ebba Lindqvist möter Carl Wilhelmson

Carl Wilhelmson ställs ut på Waldemarsudde 2009-09-05 – 2010-01-31

– – – – –

På berget  – se stor bild
BAL21961 Fiskare komma hem från Shetland

De kom på natten.

De kom på natten, då alla sov.
Ingen mötte dem.
Bara måsarna flög ut i gryningen,
skriande efter fisk.

En efter en smög de hem genom gatorna,
in i gränderna.
Astrarna slokade redan,
och ringblommen slängde torr uppefter staketen.

Först när han tog i låset,
först när när det slitna handtaget värmdes i handen,
släppte ångesten.

Här hade han hem och fäste,
här hade han hustru och barn.
Dem kunde ingen hända.
Nu var han hemma igen.

Nu var han hemma igen.

Ur Fiskeläge, Bonniers 1939,
Ebba Lindqvist 1908-1995

– – – – –
På berget – av Carl Wilhelmson 1866-1928
BAL21961 .
.
.
.
.
.
utan att skratta
utan att gråta
betraktar fiskarna havet

.
.
.
.
.
.
.
Ebba Lindqvist
Ebba Lindqvist, en av 1900-talets mest tonsatta svenska poeter, är nästan okänd i Sverige. Antagligen beror detta på att hon inte bodde i Stockholm under sin verksamma tid. I min värld är hon dock mer betydelsefull än hennes deprimerade kompis från Berlinåren, Karin Boye. Ebba Lindqvist bohusskildringar, om människornas villkor och om naturens inflytande, slår det mesta jag läst, i fråga om form, och i fråga om rytm och epik.

Hennes realisiska innerlighet och hennes tonsäka enkelhet, är en ren njutning att ta del av, ovsett om man är expert på poesi eller inte. Nej, det krävs ingen högre bildning för att kunna uppskatta en kyss av Ebba Lindqvist. För varje ord hon diktat om havet och dess karga granne känns äkta, och hennes kustbor framställs så levande att man nästan tycker sig ha mött dem.

Dikten om fiskarna som kommer hem från Shettland behöver ingen förklaring. Vi kan dock, nästan med andan i halsen, konstatera att just denna resa slutade lyckligt. Men många andra resor slutade inte lika lyckligt. Många fisketurer ut i Atlanten slutade med död och tragedi. Skeppsbrott och förlisningar var vardag i fiskelägenas Bohuslän. Briggen Blue Bird av Evert Taube, är kanske det mest kända vittnesmålet om detta.

– – – – –
– – – – –

Carl Wilhelmson – Skagenmålarnas kusin
BAL21961Ingen bohusläning, inte ens Evert Taube, kunde bättre än Ebba Lindqvist, presentera en av Sveriges genom tiderna störste natur och folklivsskidrare, Carl Wilhelmsson. Att Carl Wilhelmsson klassas som ”nationalromantiker” när han i själva verket är en både personlig och en djupt realistisk och naturalistisk samtidsskildrare, får stå för de 08-stackare som aldrig upplevt det oerhört starka ljuset i Bohuslän, eller lärt känna den bohuslänska befolkningens karga ömhet.

Nej, ingen svensk konstnär har gestaltat havets ljus som Carl Wilhelmson. För att hitta hans like som ”ljusmålare” måste vi segla över Skagerack till Carl Wilhelmsons gladare och mer uppsluppna, men också ytligare, danska kusiner. En av orsakerna till Carl Wilhelmsons sorgsenhet ska jag nu försöka att berätta om.

– – – – –
– – – – –
”På berget” – historien om en målnings tillkomst
BAL21961 På berget är en målning, som Carl Wilhlemson ”börjar att måla” redan tidigt i sin barndom. Det är en av svensk konsthistorias mest märkliga målningar. Ändå känner få till vad den egentligen beskriver. Knappt ens jag själv.

Carls far
Så här låter i alla fall historien, så som den har berättats för mig, av Lotta. Carl Wilhelmsons far var kapten på en fiskebåt. Och trots att Carl bara var nio år gammal brukade han tillsammans med pensionerade kaptener och fiskare gå upp till Kvarnen i Fiskebäckskil. Varje morgon och varje kväll. Han stod där och spanade ut över havet för att se om han kunde upptäcka masten eller flaggan på sin fars fiskebåt.

Denna morgon
Denna morgon, denna fruktansvärda morgon i september 1875, hade de äldre mennen vid Kvaren hört rykten om att en fiskebåt förlist utanför Dyngö i norra Bohuslän, och att Carls far hade omkommit. Men de hade inte hjärta stark nog att berätta detta för Carl. Så de höll tyst. De bara tittade ut över havet och sa inget. Men samma kväll när Carl kom tillbaka upp till Kvarnen hörde han dem viska, som om de ville att han skulle höra dem, att hans far var död.

– Jo, han hörde det av fiskarna…där uppe vid Kvarnen…”dessa fiskare, dom visste nog!”…

Hemligheten
Med ett fasansfullt tjut sprang Carl ut för klipporna vid Kvarnen, ner genom gator och smala gränder, till sitt hem, som låg alldeles nedanför Kaptensgatan i centrala Fiskebäckskil. Ju närmare hemmet han kom ju mer tystnade han. Nej, han vågade inte berätta för sin mor och sina systrar. Han behöll hemligheten för sig själv. Sju dagar senare kom det officiella meddelandet från polisen i Lysekil: Kaptenen och fiskaren Anders Wilhelmson var död. Hela hans besättning hade drunknat i Nordsjön.

Sju dagar i Helvetet
Dessa dagar. Hur påverkade de Carl Wilhelmsons liv? Sju dagar i helvetet för en nioårig pojke.
Hur kände han sig när han lekte vid Fiskebäckskils bryggor, med kvällssolens återsken lysande från Östersidan, där borta över vattnet mittemot? Hur kände han sig när han hörde trutarnas skrik på vintern? Hur kände han sig när han gång på gång tvingades hålla tillbaka tårarna för att inte avslöja sin hemlighet?

Och under hur många år gav honom Kvarnen – och Havet – denna typ av minnen? Kunde han säga till Havet: -Jag hatar dig, hav! Visst kunde han det. Men på samma gång insåg han att Havet givit hans familj och alla andra fiskarfamiljer, deras levebröd sedan urminnes tider.

Många år senare
Well…många år senare, när Carl Wilhelmson var en respekterad konstnär, målade han På Berget: fyra men, fiskare och kaptener, ingen klassskillnad här, alla tillsammans, betraktar havet från Kvarnen i Fiskebäckskil.

I have a feeling this is a settlement, a closure, a sort of gesture of reconciliation towards the Sea – the Sea that gives and takes. You can hate it, oh yes, but you can´t change it, any how…
.
.
.
© Gotiska Klubben och författaren, Runa Goterman. Jmf ”On the rock”

Edit: Få käner till att På Berget finns i två nära nog identiska versioner. Men det får bli min och ägarens egen hemligthet.

ref & rel: DN DN Svd Dn DN Axess Svd dn dn dn

Written by gotiskaklubben

4 september, 2009 den 07:27

Publicerat i Gotiska Klubben

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. hej,
    mycket fint upplag.t, stort värde
    mvh
    ecwho

    Runa G svarar: Tack för det, ecwho!

    ecwho

    5 september, 2009 at 16:34

  2. Tack för nytt mail. I gårdagens DN fanns utställningen omnämnd.
    Jag har nu haft möjlighet att läsa Dina länkar som jag finner mycket intressanta.
    Tack för omdömet ”underbart vackra museum” – glädjerikt. Vi tar till oss berömmet men också kritiken!
    Vänligaste hälsningar
    Elsebeth Welander-Berggren

    Runa G svarar: Mycket tack för det Elsebeth! Här kommer aningen mer kritik.

    Denna Dn-artikel? Hittar ingen annan om Wilhelmson eller Walmunds Udde.
    Titta, nu kom den!

    PS Walmunds Udde är ett av mina absoluta favoritmuseum i hela världen. Väcker så många minnen. En gång förstår du – det är preskiberat nu – så smög sig Gudrun von Uschman och Sara Boré och jag in i Gula Rummet, blomsterrummet du vet, mitt i natten. Å vad vi bytte och bytte. Och hur ”Gudan” hade och fick för sig. Och Sara sen. Vilka lyft! Som en slags svala. Hur många stunder hann vi inte sno åt oss därinne i mörkret, innan solen åter gick upp bakom björken utanför fönstret. Ja, björken ja, som skymde utsikten mot Saltsjön – där satt ju en liten en kolis och sjöng i grönskan. Och hur Sara, med hela sin kropp, började att härma koltrastens sång!

    – Å lilla koltrast
    i björken på Walmunds udde
    som fick Sara att dansa
    klockan 04:26 den 23 juli 1988!

    Och alla näktergalarna borta vid Hundudden. Och bofinken söder om Manilla. Jo då, för helvetes alla jävlar, vi hantverkare & ABAB-vakter, vi kunde varenda jävla liten villa, ja varenda hemlighet på hela Djurgården kände vi till! Åh åh åh…vilka kvinnor!…vilka fåglar!….vilka viner!

    Så fort dessa minnen kommer över mig inser jag att dansen är världens största konstform. Ja större än ord och poesi, större än måleri och större än musiken som Schuppe påstår är störst. Bara dansen innehåller alla andra konstformer. Eller som vi brukar säga på Gotiska Klubben: När en got dansar då dansar hela bordet!

    Elsebeth Welander-Berggren

    7 september, 2009 at 12:51

  3. […] på Västkusten” som ni just sett, har kanske en förhistoria i målningen På Berget. Kanske är ”Kvinna på Västkusten” en fortsättning på ”På berget”, som […]


Kommentarer är stängda.