Gotiska Klubben

Thomas Jackson and malingering by proxy

Hög relevans:Exeter Crown Court

Evil mum let son believe he was ill

Psykiatrikern Thomas Jackson som kritiserat Gellert Tamas bok ”De apatiska” tillåts inte yttra sig i 08-media. Men idag får Jackson oväntat stöd från England. Jacksons teori om ”malingering by proxy” visar sig stämma i ett aktuellt engelsk rättsfall.

Ref:
Evil mum let son believe he was ill Sun
Fraud mother faked son’s ‘illness’ Yahoo News
Mother faces jail for faking son’s illness and claiming benefits Times Online

Svensk ref: Hd Svd AB Exp Dn

Idag 18/10 skriver Thomas Jackson på Newsmill.

Written by gotiskaklubben

17 oktober, 2009 den 11:49

Publicerat i Gotiska Klubben

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vad betyder exakt ”malingering by proxy”? Är det en vetenskaplig term? Har läst nånstans att det är Jackson själv som hittat på den. Stämmer det?

    Raimo Yxinen svarar: Cool namn på en klubb 🙂 Thomas får själv förklara, men uttrycket härstammar nog härifrån: Münchhausen by proxy En slags sjukdom som framförallt drabbar politiker och journalister alltså 😀

    Apatiska Klubben

    17 oktober, 2009 at 18:07

    • Hej!

      Svar på din fråga:

      1. Malingering är det engelska ordet för sjukdomssimulering.

      2. By-proxy är det engelska ordet för ”av/genom närtsående”.

      Malingering by proxy betyder alltså sjukdomssimulering orsakad av förälder eller annan närstående vuxen som hoppas kunna vinna något på detta t.ex. pengar som i det aktuella engelska fallet.
      Oftast drabbar det barn som tar svår skada av detta, både psykiskt och fysiskt.

      Begreppet förklarar enkelt och tydligt apatiepidemin hos flyktingbarn i Sverige. Vuxna asylsökande hoppas genom att tillämpa ”malingering by proxy” på detta sätt inte vinna pengar men något annat ännu viktigare nämligen uppehållstillstånd i Sverige som är livsviktigt för många flyktingar. Öppna gränserna för dem som behöver säger jag så barnmisshandeln kan upphöra!

      Men svensk media har förbjudit kunskapen om detta att spridas. Varför vet jag inte.

      mvh
      dr thomas j.

      Dr. Thomas Jackson

      17 oktober, 2009 at 18:51

      • Media, och opinionen, tolererar inte att information om ”malingering by proxy” som det här träffsäkert kallas eftersom det inte är politiskt korrekt. Jag har själv blivit utsatt för det, så hänvisa gärna de politiskt korrekta personer som säger sig inte tro på det till mig! Det är en särdeles kallhamrad och hänsynslös typ av förälder som ska till för att offra sina barn på det här sättet för egen upplevd vinning. Inte svårt att förstå alls, bara så in i norden obehagligt att tänka på att man värjer sig…

        Gotiska Klubben svarar: Tack. Berätta gärna mer Christer…vart ska vi hänvisa? Länk, mejl?

        christer

        17 oktober, 2009 at 19:42

  2. […] Aktuell länk: Thomas Jackson and malingering by proxy Medial Apati Svenska Dagbladet Svenska Dagbladets redaktionschef  Martin Jönsson ber om […]

  3. Thomas, på Newsmill säger Agneta Lindhag att hon är nyfiken på din bok Copycatbarnen

    Fem frågor + 1 om Copycatbarnen
    1. Varför skrev du den?
    2. Varför ska man läsa den?
    3. Är den svårt lätt eller medel?
    4. Är den allvarlig kul eller informativ?
    5. Kan du se oss ett kort och häftigt citat ur boken?
    6. Har du fått några reaktioner på boken.

    Thomas Jackson svarar:
    Svar på de sex frågorna enligt ovan:

    1. Jag skrev boken CopycatBarnen för förklara för allmänheten att barnen utsättes för svåra övergrepp
    och förhoppningsvis väcka opinion för att stoppa övergreppen.

    Inga journalister får ens recensionsexemplar på den , det har jag sagt till förlaget om. Svenska journalister har ljugit och mörklagt så mycket i denna tragedi så jag vill inte hjälpa dem ur det – de förtjänar att vara där de äro.

    2. Boken bär läsas del för att den har utomordentligt ovanliga teman, som simuleringsdiagnostik men också, som jag anser, ett lustigt och roande kapitel som består av en psykologisk analys av svensk journalistkår – de ofelbara.

    3. Boken är mycket lättläst och pedagogisk.

    4. Den är både allvarligt kul och informativ.

    5. Sista sidan ”Konstnären (underförstått konstfackstudenten Anna Odell) var den som avslöjade inkompetensen hos läkare att sätta simuleringsdiagnos. Leve den fria konsten säger jag!”

    6. En kollega skrev: ”Hej Thomas! Jag sträckläste din bok, det VAR skakande och mkt gripande, kändes viktigt!!! Du lär få fler läsare det kan jag lova! Hur går du vidare! Kan jag bidra på något vis?…”

    Det gjorde mig glad.

    MVH

    Dr. T. Jackson

    gotiskaklubben

    18 oktober, 2009 at 14:09

    • Svar på Gotiska klubbens frågor:

      1. Min första bok om ämnet ”Veritofobi” var för tungläst och för personlig, jag var för upprörd när jag skrev den. Den blev för utförlig och för dyr, 500 SEK på Akademibokhandeln.

      Copycatbarnen är en 50%-ig bantad version av Veritofobi med en del uppdateringar som bland annat diskuterar konstfackstudenten Anna Odells avslöjande av bristande kompetens hos läkare avseende simuleringsdiagnostik.
      Den är billigare, 182 SEK.

      2. I första hand bör den läsas för att få all den information
      om överrgeppen på barnen som svensk media konsekvent tystar ned.

      Men också för att förstå hur rätt förra regeringen och förra utredaren hade när de påpekar manipulationen som pågår. Hade regeringens policy fått implementeras i lugn och ro hade inga flyktingbarn idag behövt utstå den vidriga behandlingen som de tvingas till idag pga Gellert Tamas och SVT:s lögner i Uppdrag Granskning. Jag kallar Gellert Tamas och SVT för rena banditgänget vars lögner svårt traumatiserar flyktingbarnen eftersom de tvingar/skrämmer barnläkare i Sverige till att bortse från de vuxnas övergrepp på barnen.

      3. Den är lättläst för läkare, medelsvår för allmänheten.

      4. I första hand informativ.

      5. En psykiaterkollega som förra veckan läste boken skrev så här till mig i fredags:

      ”Hej Thomas!

      Jag sträckläste din bok, det VAR skakande och mkt gripande, kändes viktigt!!!

      Du lär få fler läsare det kan jag lova!

      Hur går du vidare! Kan jag bidra på något vis?…”.

      Hoppas det duger, det beskriver boken bättre än något citat hoppas jag.

      mvh

      dr thomas jackson

      Dr. Thomas Jackson

      18 oktober, 2009 at 14:33

  4. Hej!

    Dr. Jackson verkar vara underbar psykiater. Det är så klockrent träffande med min erfarenhet. Jag skulle vilja komma kontakt med er. Det går bra hänvisa även mig, även om jag inte blivit tvingad av min familj till Malingering by proxy, så informerade min far efter en termin på läkarprogrammet att diagnoser i psykiatrin är falska och går att simulera, så jag gjorde en simulering av diagnos men mer i experimentiellt syfte som Rosenhan experimentet (jag visste inte om psykiatern David Rosenhan då)för att undersöka psykiatriska diagnoser. Jag har dock fått brev (som jag postade även min moster) som informerade att detaljerat att min familj och släkt skulle ha utsatt mig för malingering by proxy (det stod mer i detalj hur det hade gått till, men inte i just den formuleringen). Jag är ändå tveksam att min kära familj skulle tänka sig. Brevet kan vara påhitt, om jag inte får mer bevis som talar för det, även om jag skickade en kopia till min moster. Jag älskar min familj och är mycket saklig och objektiv, så jag kan inte utifrån bara ett brev dra sådan slutsats.

    Jag skulle ändå behöva komma ut med min granskning av psykiatrin, vilket det är ingen tvekan om. Jag gjorde som David Rosenhan ett experiment mot psykiatrin i var tid. Rosenhan experimentet skedde på 70-talet och , men jag gjorde ju det i vår tid. Dessutom har jag kunde upptäcka en hel del annat korrupt i psykiatri. Anna Odells konst projekt tar inte ens upp bråkdel av vad som kommer fram i Rosenhan eller mitt experiment vid granskning av psykiatrin.

    Gotiska Klubben svarar: Det är spännande det du skriver. Kopplingen till Anna Odell är intressant. Ska googla David Rosenhan Anna Odell

    Arash, läkarstuderande

    10 november, 2009 at 06:11

    • Bästa Arash, vad roligt att du har en sund skepsis till en del inom psykiatrin. Psykiatri är för de kunniga generellt en bekväm disciplin men ibland väldigt svårt, det svåra består i att försöka förstå när man skall välja olika differentialdiagnoser i situationer där medicineringen är avgörande. Får man fel diagnos och därmed fel läkemedel kan i stort sett ett helt liv spolieras. Det tragiska är att det efter ett par år på fel diagnos och fel läkemedelsbehandling är så svårt att skifta spår.

      Hör jättegärna av Dig till email:

      svenskhempsykiatri@live.se så kan jag sätta upp dig på lista till något seminarium vi kanske håller nästa år i Stockholm!

      Allt gott till Dig och Gotiska klubben!

      mvh

      dr thomas jackson (lycka till i studierna!)

      Dr. Thomas Jackson

      10 november, 2009 at 17:24

  5. Ska någon tvinga dig till elände, störa dig, överfalla dig och slå sönder dig och förstöra dig. Men om du blir apatisk ska man säga du är ”sanningsfobisk”, mytoman och låtsas apati eller utmatningssyndrom. Dr. Jackson är helt empatilös och störd person mot personer som hotar hans intressen satsar jag 1 miljon på.
    Dr. Jackson psykiater, mannen som höger extremisten som stöttade SD och har människosyn helt i linje med Anders Breivik. Jag har full sympati för apatiska barn som mår sämre av personer som Dr. Jackson lägger sig i deras angelägenheter

    Gk sa: Skål! 🙂

    Psykiatri övervakare

    30 juli, 2011 at 23:19

    • Den här fege barnaplågaren som kallar sig för ”Psykiatriövervakare” bör inför domstol och tillsammans med Gellert Tamas, Maciej Zaremba och de övriga inkompetenta idioterna som i sina insnärjda lögner totalt struntar i dessa stackars barn som grymt används som brickor i ett spel för att vuxna, ofta inte ens barnens föräldrar, skall få asyl.

      När t.o.m. http://www.sap.se påpekar på sin hemsida att ”varsamhet bör finnas så inte barnen utnyttjas” så finns dock hopp att vuxenövergrepparna en dag skall inför rätta. Apatiska barn tragedin, alltså när svensk media satt igång copycatbeteende hos asylsökande vuxna, är sannolikt en av mediavärldens stora skamfläckar. ”Psykiatriövervakare” är, tror jag, en feg, kulturmarxistisk sadistisk pedofil som njuter av att
      plåga flyktingbarn, men han vågar inte visa sin fula identitet. ”Psykiatri övervakare” är lika falsk som Breivik var när han begick sina illdåd.

      Thomas Jackson

      31 juli, 2011 at 09:57


Kommentarer är stängda.